Åsikter om förstelärarreformen En kvalitativ analys över åsikter om förstelärarreformen i dagspress 2013–2016.
Abstract
Denna studie undersöker vilka åsikter som framfördes om förstelärarreformen i dagspress
2013–2016, samt om det finns en skillnad i resonemangen bland lärare, jämfört med andra
aktörer, och i så fall på vilket sätt. Reformen som trädde i kraft 2013, väcker känslor och
missnöje hos lärare och är mer omskrivet idag än under de årtal som undersökningen
fokuserar på. Med tanke på mediers kraft att påverka opinionen och politikers beslutsfattande
kan därför de tidiga åsikterna som framkommer i medier varit med och satt tonen i debatten.
En debatt som sedan påverkar skolan och således samhället i stort. Materialet analyserades
med hjälp av tematisk analys för att via åsikterna identifiera teman som framträder. Resultatet
visar att åsikterna om förstelärarreformen reflekterar en skola i mer eller mindre kris. Lärare
anser att förstelärarreformen ställer till ytterligare problem för skolan genom en orättvis
uppdelning av lärare som skapar stort missnöje. Bland övriga aktörer framkommer istället en
bild av att förstelärarreformen är ett bra steg för att höja statusen på yrket, vilket kommer
gynna skolan i stort. En gemensam bild är oavsett positiv eller negativ ingång till reformen att
det finns brister i implementeringen.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-07-17Author
Bergström, Anders
Keywords
Förstelärarreformen, Förstelärare, Skolan, Medier, Framing, Tematisk analys.
Language
swe