Inflytande och makt i förskolans måltids- och samlingssituationer.
En observationsstudie av interaktion mellan barn och förskollärare.
Abstract
Syftet med studien är att undersöka barns möjligheter till inflytande i förskolan och på vilka sätt dessa möjligheter skapas i verksamheten, närmare bestämt i måltids- och samlingssituationer. Intresset ligger även i att ta reda på hur makt kommer till uttryck i interaktionen mellan barn och förskollärare, samt hur maktaspekten blir relevant i förhållande till barns inflytande. Syftet motiveras utifrån Barnkonventionen artikel 12 (UNICEF Sverige, 2018, s. 18) och Läroplanen för förskolan (Lpfö18, 2018) styrdokument som visar på att barnen ska ges reellt inflytande över förskolans innehåll och arbetssätt. Studien kan bidra till förståelse för det komplexa arbetet i att erbjuda barnen en planerad undervisning utifrån läroplansmål och en trygg omsorg, men samtidigt arbeta för att ge barnen inflytande över sin utbildning och stötta deras förmåga i att utöva detta inflytande.
Frågeställningarna som studien utgår från är: 1. På vilka sätt ges barn möjlighet till inflytande i måltids- och samlingssituationer? 2. På vilka sätt kommer makt till uttryck i samspelet mellan förskollärare och barn i de här situationerna? För att få svar på dessa frågor har samlingar och måltider videobserverats, materialet har därefter noggrant transkriberats och analyserats med hjälp av begrepp hämtade från poststrukturell teori.
Resultatet visar att barns möjligheter till inflytande under måltids- och samlingssituationer är beroende av förskollärares förhållningssätt och de normer och regler som präglar en verksamhet. Makt opererar tydligt i samspelet mellan förskollärare och barn, dels i barnens motstånd mot rådande normer, dels i förskollärares styrning och kontroll av barnen. Resultatet visar att barns inflytande gynnas av en förskollärare som svarar an på barnens initiativ, är tillåtande i sitt agerande och ger barnen kontroll över sin situation, samt bemöter barns motstånd med en nyfikenhet som öppnar upp för förhandling och diskussion.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-07-04Author
Olsson, Natalie
Bertilsson, Linda
Keywords
Inflytande, makt, motstånd, normer, måltid, samling
Language
swe