• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Skärmar och pärmar”. En etnografiskt inspirerad studie om digitala verktyg och sociala samspel för barns språkutveckling i förskolan.

Abstract
Syftet med denna etnografiskt inspirerande studie är att undersöka vilka didaktiska strategier förskollärare tillämpar i utbildningen för att gynna barns språkutveckling och sociala samspel med hjälp av högläsning genom lärplattan. Vi valde detta ämne då den svenska regeringen givit Skolverket i uppdrag att se över Läroplanen för förskolan och revidera den genom att ta bort kravet på digitalisering. Detta väckte ett intresse hos oss att undersöka hur man arbetar med lärplattan i förskolan. Vi har utgått från en etnografisk studie där vi varit deltagande observatörer. Empirin har vi samlat in genom observationer, ljudupptagningar, fältanteckningar, löpande protokoll samt samtal med förskollärare. Vi har gjort observationer med läsning via lärplattan med förskollärare samt utan förskollärare. Studien grundar sig i det sociokulturella perspektivet där man anser att språket utvecklas i samspel. Centrala begrepp vi lyft är scaffolding, mediering samt den proximala utvecklingszonen. Resultaten som vi kommit fram till är förskollärarnas betydelse för hur läsningen utförs. Genom att barnen ses som subjekt under läsningens gång där en dialogisk läsning sker kan socialt samspel komma till uttryck. Vidare kan vi se hur barnen blir delaktiga i läsningen då öppna frågor och talutrymme ges till barnen. Ytterligare har det framkommit hur högläsningen bidrar till ett meningsskapande hos barnen då förskollärarna kopplar frågor till barnens tidigare erfarenheter. Slutligen framkommer det i studien hur barns sociala samspel kommer till uttryck utan styrning från förskollärare. I studien framkommer även kritiska aspekter kring användningen av lärplattor och vår förhoppning är att denna studie väcker frågor som skapar intresse för vidare forskning inom detta område.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/82271
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
LÖXA2G_V24_Linda Ahlm, Therese Berntsson och Elida Krasniqi.pdf (550.7Kb)
Date
2024-07-04
Author
Ahlm, Linda
Berntsson, Therese
Krasniqi, Elida
Keywords
förskola, förskollärare, barn, lärplatta, högläsning, sociokulturellt perspektiv, etnografi, socialt samspel.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV