Får alla verkligen vara med och leka?
En litteraturstudie om hur elever med NPF-diagnoser exkluderas på fritidshemmet och hur detta kan motverkas
Abstract
Det är tydligt skrivet i läroplanen att skolan och fritidshemmet ska främja alla elevers utveckling och att alla elever ska känna sig trygga och välkomna. Fler barn än tidigare diagnostiseras med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och det ligger i skolans uppdrag att hjälpa och stötta dessa elever i sin skolgång. I den här studien undersöks varför det verkar som att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inte blir lika inkluderade som andra elever. Det har gjorts en systematisk litteraturöversikt där resultaten av sökningar har analyserats i form av en tematisk analys. Resultat visar bakomliggande faktorer som orsakar dessa exkluderingar. Huvudsakligen är det stora barngrupper, bristande eller för små lokaler och åtstramande ekonomiska omständigheter som är faktorerna bakom exkluderingen. För att arbeta mot exkludering har studiens resultat visat att bättre samverkan mellan fritidshemmets personal, rektorer, elevhälsoteam och klasslärare och att lärarna i fritidshemmet jobbar mer grupporienterat i sin verksamhet är utgångspunkten för att öka inkluderingen av elever med kognitiva svårigheter.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-07-04Author
Lavelle, Leo
Norlén, Gustav
Keywords
Inkludering, exkludering, specialpedagogik, NPF-diagnos, fritidshem
Language
swe