• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur påverkar olika förutsättningar det systematiska kvalitetsarbetet?

En studie om kvalitet, systematiskt kvalitetsarbete och samsyn hos lärare i skolan

Abstract
Syftet med studien är att undersöka om det finns en samsyn bland lärare i fritidshem gällande begreppet kvalitet, samt att undersöka lärares beskrivningar av förutsättningarna för genomförandet av det systematiska kvalitetsarbetet. Detta genomförs genom en kvalitativ intervjustudie med verksamma lärare och pedagoger i fritidshem. Det teoretiska ramverket för analysen baseras på en socialkonstruktivistisk teori, likvärdighetsbegreppet, teorier kring policy och praktik samt det systematiska kvalitetsarbetets definierade grundprinciper. Studien undersöker tre centrala frågeställningar: samsyn om begreppen kvalitet – likvärdighet, policy och praktik, förståelsen av det systematiska kvalitetsarbetet samt vad lärare i fritidshem upplever som god kvalitet i fritidshemsverksamheten. Studiens resultat belyser att det finns olika tolkningar av begreppet kvalitet, samt att det systematiska kvalitetsarbetets genomförande utmanas av tids-, resurs- och pritoriteringsbrister på olika nivåer inom skolan – vilket även påverkar huruvida samsyn kan uppnås. Studien konkluderar att ramverket för kvalitetsarbetet behöver utvecklas, samt att rådande praxis behöver erkännas och ifrågasättas för att uppnå ett bättre systematiskt kvalitetsarbete inom skolan.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/82220
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
LRXA2G_V24_Evelina Jonsson, Ioanna Vlavianou, Milena Mancilla Munante.pdf (753.5Kb)
Date
2024-07-04
Author
Jonsson, Evelina
Vlavianou, Ioanna
Mancilla Muñante, Milena
Keywords
Kvalitet, Systematiskt kvalitetsarbete, Lärare i fritidshem, Samsyn, Policy, Praktik och Likvärdighet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV