Hur påverkar olika förutsättningar det systematiska kvalitetsarbetet?
En studie om kvalitet, systematiskt kvalitetsarbete och samsyn hos lärare i skolan
Abstract
Syftet med studien är att undersöka om det finns en samsyn bland lärare i fritidshem gällande
begreppet kvalitet, samt att undersöka lärares beskrivningar av förutsättningarna för
genomförandet av det systematiska kvalitetsarbetet. Detta genomförs genom en kvalitativ
intervjustudie med verksamma lärare och pedagoger i fritidshem. Det teoretiska ramverket för
analysen baseras på en socialkonstruktivistisk teori, likvärdighetsbegreppet, teorier kring
policy och praktik samt det systematiska kvalitetsarbetets definierade grundprinciper. Studien
undersöker tre centrala frågeställningar: samsyn om begreppen kvalitet – likvärdighet, policy
och praktik, förståelsen av det systematiska kvalitetsarbetet samt vad lärare i fritidshem
upplever som god kvalitet i fritidshemsverksamheten. Studiens resultat belyser att det finns
olika tolkningar av begreppet kvalitet, samt att det systematiska kvalitetsarbetets
genomförande utmanas av tids-, resurs- och pritoriteringsbrister på olika nivåer inom skolan –
vilket även påverkar huruvida samsyn kan uppnås. Studien konkluderar att ramverket för
kvalitetsarbetet behöver utvecklas, samt att rådande praxis behöver erkännas och ifrågasättas
för att uppnå ett bättre systematiskt kvalitetsarbete inom skolan.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-07-04Author
Jonsson, Evelina
Vlavianou, Ioanna
Mancilla Muñante, Milena
Keywords
Kvalitet, Systematiskt kvalitetsarbete, Lärare i fritidshem, Samsyn, Policy, Praktik och Likvärdighet
Language
swe