• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varumärken i förbifarten. En kvalitativ studie om unga vuxnas uppfattningar av produktplaceringar i TV-serien Snabba Cash

Abstract
Studiens syfte är att undersöka vilka tolkningar och beskrivningar tittaren gör av de produktplaceringar presenteras i TV-serien Snabba Cash. Mer specifikt studeras vad som krävs för att fånga tittarens uppmärksamhet vid produktplaceringar och hur exponeringarna får publiken att resonera och motivera sina upplevelser av det varumärket som marknadsförs. Med frågeställningen hur uppfattar unga vuxna produktplaceringar av specifika varumärken som marknadsförs i TV-serien Snabba Cash och på vilka sätt påverkar uppfattningarna attityden mot varumärket? Studien har en deskriptiv och explorativ kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer av djup karaktär. Det teoretiska ramverket består av Persuasion Knowledge Model (PKM) och Elaboration Knowledge Model (ELM). Dualiteten av teorierna fångar produktplaceringens övertalningsaspekter, elaborationsprocesser samt efterföljande attityder och syftar till att besvara frågeställningen. Analysen påvisar olika uppfattningar och attityder gentemot varumärken, beroende på exempelvis kunskap kring övertalningsmekanismer och tidigare etablerade varumärkesrelationer. Studien har tre övergripande slutsatser. Ett - Kontext och tydlighet är avgörande faktorer för tittarens uppmärksamhet av produktplacering. Två - Persuasion Knowledge Model kan både bekräftas och delvis dementeras utifrån studiens resultat. Tre - Elaboration Likelihood Model kan både bekräftas och delvis dementeras utifrån studiens resultat.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/82219
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
FEK_315_VT24_9.pdf (15.87Mb)
Date
2024-07-04
Author
Lundberg, Erik
Madunic Olsson, Sara
Keywords
Produktplacering, varumärke, uppfattning, attityd, övertalning
Series/Report no.
Marknadsföring 24:9
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV