Varumärken i förbifarten. En kvalitativ studie om unga vuxnas uppfattningar av produktplaceringar i TV-serien Snabba Cash
Abstract
Studiens syfte är att undersöka vilka tolkningar och beskrivningar tittaren gör av de
produktplaceringar presenteras i TV-serien Snabba Cash. Mer specifikt studeras vad som
krävs för att fånga tittarens uppmärksamhet vid produktplaceringar och hur exponeringarna
får publiken att resonera och motivera sina upplevelser av det varumärket som marknadsförs.
Med frågeställningen hur uppfattar unga vuxna produktplaceringar av specifika varumärken
som marknadsförs i TV-serien Snabba Cash och på vilka sätt påverkar uppfattningarna
attityden mot varumärket? Studien har en deskriptiv och explorativ kvalitativ ansats med
semistrukturerade intervjuer av djup karaktär. Det teoretiska ramverket består av Persuasion
Knowledge Model (PKM) och Elaboration Knowledge Model (ELM). Dualiteten av teorierna
fångar produktplaceringens övertalningsaspekter, elaborationsprocesser samt efterföljande
attityder och syftar till att besvara frågeställningen. Analysen påvisar olika uppfattningar och
attityder gentemot varumärken, beroende på exempelvis kunskap kring
övertalningsmekanismer och tidigare etablerade varumärkesrelationer. Studien har tre
övergripande slutsatser. Ett - Kontext och tydlighet är avgörande faktorer för tittarens
uppmärksamhet av produktplacering. Två - Persuasion Knowledge Model kan både bekräftas
och delvis dementeras utifrån studiens resultat. Tre - Elaboration Likelihood Model kan både
bekräftas och delvis dementeras utifrån studiens resultat.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2024-07-04Author
Lundberg, Erik
Madunic Olsson, Sara
Keywords
Produktplacering, varumärke, uppfattning, attityd, övertalning
Series/Report no.
Marknadsföring 24:9
Language
swe