Ett fönster till själen - Från teckning till finnväv
Abstract
I september 2023 hade kandidattreorna ett
samarbete med Röhsska Museet och utställningen
Låt Hundra Blommor Blomma som utgick från Elsa
Pärs-Berglunds konstnärskap. Hon arbetade i diverse vävtekniker, bl.a dubbelväv och finnväv. Hennes finn-
vävar skiljer sig från andra vävar som jag har sett, där
motiven ofta föreställer mer bildsköna landskap.
Vävarna är uttrycksfulla och påtagliga, som till exempel hennes verk Tupparna från 1975 (Fig.1). De expressiva,
arga linjerna som kommer fram så väl med finnvävstekniken är mer som en propaganda-affisch än en bonad. Jag
fascinerades av Pärs-Berlunds känsla för hantverkets möjligheter och hur hon använder tekniken till sin fördel när hon skapar motivet. Det var genom denna utställning som jag fick upp ögonen för finnväven. Finnväv är en variant av dubbelväv där mönstret skapas genom att varparna byter plats i väven. Inför varje inslag plockas mönstret upp med hjälp av två spröt i varpen, därför kan man variera hela vävytan utan att vara
bunden till mönsterrapporter. I Bohuslän finns en stor tradition av finnvävning, huvudsakligen från Tjörn, med riklig mönsterflora. Här vävdes den mestadels i ull och lin, i en mörk och en ljus kulör, oftast svart och vitt.
Vanliga motiv som anses karakteristiskt Bohuslänska är tex. lejon, leoparder, ryttare och visa och fåvitska
jungfrur (brudtärnor). Gamla Bohuslänska täcken vävdes oftast med en mittspegel och en ram runt om. Det finns traditionella finnvävstäcken bevarade från 1700-talet, då tekniken började bli vanligt förekommande i Sverige
(Ingrid Arlenborg & Ulla Feltzing).
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Karlsson, Anna Alex
Keywords
Textilt hantverk, konst, väv, vävning
Publication type
report
Language
swe