Ämneskunskap och ämnesdidaktisk kompetens
En intervjustudie om lärarkompetenser i ämnet idrott och hälsa
Abstract
Skolinspektionens granskning visar att finns det brister i undervisningen i idrott och hälsa. För
att utveckla undervisningen behövs lärare med goda kompetenser. Syfte med studien är att
utforska lärarkompetenser i idrott och hälsa kopplat till Shulmans (1986) två begrepp,
ämneskunskaper (ÄK) och ämnesdidaktisk kompetens (ÄDK). Detta har undersökts genom
semistrukturerade intervjuer med lärare i idrott och hälsa. Resultatet visar att ÄK handlar om
en kombination av praktiska och teoretiska färdigheter samt att kunna anpassa undervisningen
och använda olika undervisningsmetoders är en avgörande del av ÄDK. Till sist kan det
fastslås att goda ÄK påverkar olika aspekter av ÄDK. En slutsats är att skolor och lärare bör
utforska hur man kan utveckla lärare i idrott och hälsas ÄK.
Other description
Examensarbete: 15 hp. Kurs: L9ID3A. Nivå: Avancerad nivå. Termin/år: VT/ 2024. Ämneslärarprogrammet inriktning 7–9, idrott och hälsa. Handledare: Konstantin Kougioumtzis. Examinator: Anders Raustorp
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Berggren, Philip
Hedin, Ludwig
Nogueira, Christoffer
Keywords
Idrott och hälsa
lärare i idrott och hälsa
ämnesdidaktisk kompetens
ämneskunskap
Language
swe