Att undervisa nyanlända elever i Idrott och hälsa
En intervjustudie av lärares upplevelser och erfarenheter
Abstract
Till följd av flera globala konflikter under 2000-talet har Sverige varit mottagarland för en
större del flyktingar. Denna situation har medfört att det svenska utbildningssystemet har
ställts inför utmaningen att integrera ett stort antal nyanlända elever inom en relativt kort
tidsperiod. Varje elev ska erhålla den undervisning och det stöd som krävs för att
framgångsrikt genomföra sin skolgång. Att uppnå de grundläggande kunskapsmålen har dock
visat sig vara mer utmanande för nyanlända elever, delvis på grund av språkliga hinder i både
tal och skrift. I ämnet idrott och hälsa har nyanlända elever visat sig ha en del svårigheter med
att prestera jämfört med svenska klasskamrater. Syftet med denna studie är att undersöka
högstadie lärares uppfattningar kring undervisningen av nyanlända elever i ämnet idrott och
hälsa.
Vi har valt att tillämpa Leisure Constraint Theory i vår undersökning för att undersöka om de
olika begränsningarna som påverkar nyanländas elevers deltagande i fritidsaktiviteter även
kan relateras till undervisningen i idrott och hälsa. Teorin belyser olika aspekter som rädsla,
bristande språkkunskap och strukturella hinder som kan påverka nyanlända elevers
deltagande. Genom en semistrukturerad intervjuguide har vi genomfört intervjuer med flera
aktiva idrottslärare som undervisar nyanlända elever på högstadiet för att samla in deras
erfarenheter. Resultatet från studien indikerar att undervisningen av nyanlända elever präglas
av flera svårigheter, där språkliga utmaningar är särskilt framträdande. Att skapa en trygg
inlärningsmiljö i kombination med kunskap om kulturella skillnader och nyanlända elevers
förkunskaper visade sig främja goda inlärningsmöjligheter.
Other description
Uppsats/Examensarbete: 15 hp.Kurs: L9ID3A. Nivå: Avancerad nivå. Termin/år: VT/2024. Ämneslärarprogrammet med inriktning Idrott och hälsa (7-9). Handledare: Konstantin Kougioumtzis. Examinator: Heléne Bergentoft
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Al-Abas, Yasser
Armel Yamuremye, Isaac
Wrele, Andreas
Keywords
Nyanlända elever
lärares upplevelser och erfarenheter
Leisure Constraint Theory
Language
swe