Bakom kulisserna i dansklassrummet
En kvalitativ studie om lärares val av undervisningsmetoder i dans i ämnet idrott och hälsa
Abstract
Dansundervisning i idrott och hälsa bedrivs på olika sätt och i varierande utsträckning. Det är
ett kunskapsområde som en del lärare upplever osäkerhet kring att undervisa i. Möjligen kan
denna osäkerhet dämpas om lärarna har kunskap om vilka undervisningsmetoder andra lärare
använder i dansundervisningen samt varför de använder dem. Syftet med studien är att
undersöka högstadielärares didaktiska val av metoder vid undervisning av dans i ämnet idrott
och hälsa samt vilka faktorer som påverkar dessa val. Metoden som användes var kvalitativa
intervjuer med semistrukturerad form. Intervjuer med åtta högstadielärare transkriberades och
analyserades baserat på en tematisk analys i relation till tidigare forskning och teoretiskt
ramverk. Resultatet visar att lärares undervisningsmetoder i dans antingen är lärarcentrerade
eller elevcentrerade. Digitala verktyg används som hjälpmedel i respektive
undervisningsmetod. I den lärarcentrerade undervisningsmetoden berättar de medverkande
lärarna hur de instruerar och demonstrerar specifika danser, undervisar om takt, lär dem räkna
i takt till musiken samt bryter ner danssteg i mindre delar. I den elevcentrerade
undervisningsmetoden får eleverna möjlighet att vara kreativa och skapa egna danser och
rörelser utifrån en uppgift given av läraren. Lärarna tar en handledande roll och stöttar
elevernas skapandeprocess. Resultatet visar att det finns ett flertal bakomliggande faktorer
som påverkar lärarna vid val av undervisningsmetod, exempelvis målet med undervisningen.
Slutsatser från studien är att dansundervisningen huvudsakligen innehåller antingen
lärarcentrerade eller elevcentrerade undervisningsmetoder, kompletterade med digitala
verktyg. Valet av undervisningsmetod påverkas av lärarens satta lärandemål, kompetens inom
dansområdet samt gruppdynamik. Även vikten av variation och lärarens engagemang för att
motivera eleverna framhålls.
Other description
Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Kurs: L9ID3A. Nivå: Avancerad nivå. Termin/år: VT/2024. Ämneslärarprogrammet
Idrott och hälsa åk 7-9. Handledare: Jonatan Jungmalm. Examinator: Heléne Bergentoft
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Andersson, Ludvig
Wennerström, Melker
Keywords
Dans
didaktik
idrott och hälsa
undervisningsmetoder
Language
swe