• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vad fin och smal du är”

En intervjustudie om sambandet mellan sociala medier och högstadieelevers kroppsbild

Abstract
Högstadieelever spenderar mycket tid på sociala medier. När användningen intensifieras ökar risken för sömnstörningar, missat skolarbete och andra hälsoproblem. Extra bekymmersamt är det för högstadietjejer där aktörer ökar pressen att anamma orealistiska kroppsideal och självobjektifieringen orsakar både ökat kroppsmissnöje och minskat välbefinnande. För att identifiera vilken inverkan sociala medier har på kroppsbilden samt vilka utmaningar och möjligheter lärare inom hem- och konsumentkunskap står inför i strävan att främja en positiv kroppsbild, genomfördes semistrukturerade intervjuer med tio 15- och 16-åriga högstadietjejer. Intervjuerna transkriberades och materialet bearbetades genom tematisk analys. Utifrån det teoretiska ramverket formulerades sedan fyra övergripande teman. Resultatet visade att samtliga informanter upplever en smalhets på sociala medier och nio av tio menar att det påverkar självbilden. Av informanterna spenderade 60% mer än fem timmar per dag på sina sociala medier. Flera aktörer påverkar välbefinnandet och kroppsuppfattningen negativt och de utseendefixerade budskapen informanterna möter på sociala medier gör att de ständigt tänker på hur de ser ut. Informanterna menar att det pratas för lite om kroppsideal i skolan och att fler vuxna borde engagera sig. Genom att förklara olika människors behov och förutsättningar på ett icke skuldbeläggande sätt, skulle undervisningen kunna stötta informanterna och vägleda dem till att appropriera en mer hälsosam inställning till sin kropp. Det är högst relevant att få in kroppsideal, sociala medier och psykisk hälsa i undervisningen och visa på att skolan, som en viktig sociokulturell aktör, förstår den allvarliga situation elever idag befinner sig i.
Other description
Examensarbete: 15 hp, Ämneslärarprogrammet årskurs 7-9, Hem- och konsumentkunskap Kurs: L9HK3A. Nivå: Avancerad nivå. Termin/år: VT 2024. Handledare: Britta Thedin Jakobsson. Examinator: Karin Landström
URI
https://hdl.handle.net/2077/82115
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay advanced level (520.8Kb)
Date
2024
Author
Beckman, Emma
Ryman, Rebecka
Keywords
Elever
Hem- och konsumentkunskap
kroppsbild
sociala medier
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV