• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Interkulturellt förhållningsätt i hem- och konsumentkunskap. Möjligheter och utmaningar

Abstract
Globaliseringen av världen ställer krav på lärares undervisning och förhållningsätt för att säkerställa likabehandling, social rättvisa och inkludering för alla elever oavsett bakgrund. I denna studie har kvalitativa semistrukturerade intervjuer använts för att belysa åtta hem- och konsumentkunskapslärares interkulturella arbetssätt, deras förhållningsätt samt vilka möjligheter och utmaningar de stöter på. Data analyserades sedan via en tematisk analys för att identifiera värdefulla mönster och teman. Resultatet visade på att flera lärare hade en positiv inställning till ett interkulturellt förhållningsätt och en vilja att integrera det i sin undervisning. Resultatet visade dock på stora skillnader i arbetssätt och uppfattningar kring interkulturalitet i ämnet hem- och konsumentkunskap. En del av lärarna upplevde att det var strukturella begräsningar och brist på kompetens som bidrog till att det var svårt att implementera förhållningsättet i undervisningen medan andra såg arbetssättet som en självklarhet. Trots begräsningar fanns det en vilja hos alla lärarna att utveckla kompetens inom detta och arbeta framåt för kulturell inkludering och likabehandling. Hem-och konsumentkunskap är ett verklighetsnära ämne för eleverna och kan genom rätt kunskaper hos lärare bidra till att alla elever känner sig representerade och kan relatera till innehållet i undervisningen. En slutsats som går att dra av resultatet är att ett integrerat interkulturellt arbetssätt ses som en förutsättning i hem- och konsumentkunskap för att bidra till elevers förståelse för omvärlden, kunskapsutveckling, engagemang och respekt för andra människor.
Other description
Examensarbete: 15 hp, Ämneslärarprogrammet med inriktning 7-9, Hem-och konsumentkunskap Kurs: L9HK3A. Nivå: Avancerad nivå. Termin/år: VT 2024. Handledare: Jenny Rendahl. Examinator: Karin Landström
URI
https://hdl.handle.net/2077/82114
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay advanced level (931.1Kb)
Date
2024
Author
Aouad, Amina
Berggren, Hanna
Keywords
Flerspråkiga elever
Hem- och konsumentkunskap
interkulturellt förhållningssätt
matkultur
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV