• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vilken energidryck ska jag välja i dag?”

En kvantitiv studie om hur ungdomars vanor och inställning till energidryck påverkas av sociala plattformar och digital marknadsföring

Abstract
Försäljningen av energidryck har ökat lavinartat de senaste åren och trots en hel del forskning som tyder på negativa konsekvenser av drycken, speciellt hos barn och ungdomar, finns ingen lagstadgad åldersgräns för köp av energidryck. Internationella studier visar att energidryck är vanligt förekommande hos barn och ungdomar och Riksidrottsförbundet samt skolor över hela landet ser ett problem där ungdomar ersätter måltider med energidryck. Ingredienser och koffeinmängd varierar mellan de olika varumärkena, där vissa energidrycker överstiger vad som anses vara ett ”säkert intag”. Energidrycker har från lanseringsstart på 80 - 90-talet alltid marknadsförts intensivt och förekommer ofta i sportsammanhang. Studier visar även på att energidryck är ett av de vanligaste livsmedlen som marknadsförs på sociala plattformar. Syftet med detta examensarbete är därför att bidra med kunskap om hur vanligt förekommande energidryck kan vara hos högstadieungdomar, samt hur ungdomars inställning till energidryck påverkas av sociala plattformar och digital marknadsföring. För att ta reda på detta gjordes en kvantitativ undersökning i form av en enkät som besvarades av 102 högstadieungdomar. Resultatet av enkätundersökningen visade på en hög positiv inställning till drycken samt att en hög procentuell del av ungdomarna dricker energidryck dagligen eller någon gång i veckan. Resultatet visar även på att majoriteten upplever mycket digital marknadsföring av energidryck på sociala plattformar, som i många fall även påverkar till konsumtion av drycken. Utifrån detta kan slutsatser dras att ämnet hem- och konsumentkunskap har ett viktigt uppdrag att ge elever de verktyg de behöver för att kunna hantera en digitaliserad värld full av påverkansfaktorer från olika sociala plattformar och digital marknadsföring. De lärare som undervisar bör vara medvetna om de olika påverkanskanaler som finns, samt besitta kunskap om hur de ska ge eleverna den sociala medier- och reklamlitteracitet de behöver.
Other description
Examensarbete: 15 hp, Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7-9 i Hem- och konsumentkunskap. Kurs: L9HK3A. Nivå: Avancerad nivå. Termin/år: VT 2024. Handledare: Karin Landström. Examinator: Marianne Pipping Ekström
URI
https://hdl.handle.net/2077/82104
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay advanced level (1.955Mb)
Date
2024
Author
Herbertsson, Sahra
Keywords
Digital marknadsföring
energidryck
Hem- och konsumentkunskap
sociala medier
reklamlitteracitet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV