”Vilken energidryck ska jag välja i dag?”
En kvantitiv studie om hur ungdomars vanor och inställning till energidryck påverkas av sociala plattformar och digital marknadsföring
Abstract
Försäljningen av energidryck har ökat lavinartat de senaste åren och trots en hel del forskning
som tyder på negativa konsekvenser av drycken, speciellt hos barn och ungdomar, finns ingen
lagstadgad åldersgräns för köp av energidryck. Internationella studier visar att energidryck är
vanligt förekommande hos barn och ungdomar och Riksidrottsförbundet samt skolor över hela
landet ser ett problem där ungdomar ersätter måltider med energidryck. Ingredienser och
koffeinmängd varierar mellan de olika varumärkena, där vissa energidrycker överstiger vad
som anses vara ett ”säkert intag”. Energidrycker har från lanseringsstart på 80 - 90-talet alltid
marknadsförts intensivt och förekommer ofta i sportsammanhang. Studier visar även på att
energidryck är ett av de vanligaste livsmedlen som marknadsförs på sociala plattformar.
Syftet med detta examensarbete är därför att bidra med kunskap om hur vanligt
förekommande energidryck kan vara hos högstadieungdomar, samt hur ungdomars inställning
till energidryck påverkas av sociala plattformar och digital marknadsföring. För att ta reda på
detta gjordes en kvantitativ undersökning i form av en enkät som besvarades av 102
högstadieungdomar. Resultatet av enkätundersökningen visade på en hög positiv inställning
till drycken samt att en hög procentuell del av ungdomarna dricker energidryck dagligen eller
någon gång i veckan. Resultatet visar även på att majoriteten upplever mycket digital
marknadsföring av energidryck på sociala plattformar, som i många fall även påverkar till
konsumtion av drycken. Utifrån detta kan slutsatser dras att ämnet hem- och
konsumentkunskap har ett viktigt uppdrag att ge elever de verktyg de behöver för att kunna
hantera en digitaliserad värld full av påverkansfaktorer från olika sociala plattformar och
digital marknadsföring. De lärare som undervisar bör vara medvetna om de olika
påverkanskanaler som finns, samt besitta kunskap om hur de ska ge eleverna den sociala
medier- och reklamlitteracitet de behöver.
Other description
Examensarbete: 15 hp, Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7-9 i Hem- och konsumentkunskap. Kurs: L9HK3A. Nivå: Avancerad nivå. Termin/år: VT 2024. Handledare: Karin Landström. Examinator: Marianne Pipping Ekström
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Herbertsson, Sahra
Keywords
Digital marknadsföring
energidryck
Hem- och konsumentkunskap
sociala medier
reklamlitteracitet
Language
swe