Ovillkorlig lydnad: Uppfostran och disciplin för folkskolan och läroverken, 1842-1955
Unconditional obedience: discipline and moral regulation in Swedish school curricula, 1842-1955
Abstract
Syftet med den här studien är att undersöka hur styrdokument för folkskolan och läroverken
skiljer sig i synen på uppfostran, ordning, uppförande och disciplinära åtgärder mot elever,
perioden 1842-1955, samt hur denna syn förändras under den undersökta perioden. Studiens
frågeställningar är: Vad är synen på uppfostran, ordning, uppförande och disciplinära åtgärder
mot elever i styrdokumenten för folkskolan respektive läroverken, perioden 1842-1955? Vilka
likheter och skillnader finns mellan synen på uppfostran, ordning, uppförande och disciplinära
åtgärder mot elever i styrdokumenten för folkskolan respektive läroverken, perioden
1842-1955?
Studien tillämpar en kvalitativ innehållsanalys. Det innebär en textanalys där textinnehållet i
styrdokumenten för folkskolan och läroverken granskas. Innehållet i varje styrdokument
jämförs sedan med innehållet i övriga styrdokument. De styrdokument som granskas är
läroplaner för folkskolan och läroverken i form av normalplaner, undervisningsplaner,
läroverksstadgor, folkskolestadgor och metodiska anvisningar.
Studiens mest anmärkningsvärda resultat är den, jämfört med läroverken, relativa avsaknaden
av text rörande uppfostran, ordning, uppförande och disciplinära åtgärder i styrdokumenten
för folkskolan. I de fall då folkskolans styrdokument innehåller sådan text, tenderar
innebörden dessutom vara av mindre sträng uppfostrande karaktär än läroverkens
motsvarighet. Detta trots att tidigare forskning har framhållit att folkskolan inrättades för att
socialt kontrollera och disciplinera befolkningen från de lägre samhällsskikten.
En annan slutsats är att synen på uppfostran, ordning, uppförande och disciplinära åtgärder i
styrdokumenten för folkskolan respektive läroverken är mer likartade varandra vid slutet än
vid början av parallellskolesystemet. Detta främst genom en mindre sträng syn på uppfostran,
ordning, uppförande och disciplinära åtgärder i läroverkets senare styrdokument än tidigt i
den undersökta perioden.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2024-07-01Author
Kamne, Axel
Keywords
läroverk
folkskola
parallellskolesystem
utbildningshistoria
uppfostran
uppförande
ordning
disciplin
styrdokument
läroplan
Language
swe