Hälsofrämjande undervisning i idrott och hälsa
En kvalitativ intervjustudie om hur lärare i idrott och hälsa ser på och applicerar hälsofrämjande aspekter i sin undervisning
Abstract
Sedan implementeringen av hälsa i ämnesnamnet för Idrott och Hälsa år 1994 har hälsa blivit
en viktig angelägenhet för lärare inom idrott och hälsa. Folkhälsan försämras gradvis
samtidigt den psykiska ohälsan ökar och idrott och hälsa är och har länge ett speciellt utsatt
ämne där elever tenderar att utveckla fysisk och psykisk ohälsa om lärare i undervisningen ser
bort från den risken. I dagens samhälle fokuserar inte hälsa enbart på fysisk hälsa, utan det
finns fler dimensioner att ta hänsyn till. Syftet med studien är att uppmärksamma hur lärare
inom idrott och hälsa ser på och applicerar hälsofrämjande aspekter i sin undervisning. För att
besvara forskningsfrågan och dess frågeställningar har kvalitativa intervjuer gjorts med fem
verksamma legitimerade lärare inom idrott och hälsa. Till hjälp för denna studie har Aaron
Antonovskys teoretiska ramverk KASAM (Känsla av sammanhang) använts.
Frågeställningarna i forskningsstudien är konstruerade efter KASAMS tre olika begrepp
begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Resultatet visar att lärarna förhåller sig till ett
salutogent perspektiv på hälsa i sin hälsoundervisning. Målet för dem är att elever ska uppnå
fysisk, psykisk och social hälsa. Resultatet visar även att lärarna arbetar både likt och olikt för
att nå fram till detta mål. Sett till de generellt gemensamma resultaten för att begripliggöra
hälsa arbetar lärare gärna med kroppsmedvetenhet hos elever, så att eleverna förstår vad som
händer i kroppen vid när den är i rörelse. De arbetar även med tydliga syftesformulingar kring
varför en viss aktivitet utförs inför varje lektion eller block ur ett begripliggörande syfte. Sett
till hanterbara metoder för hälsa är relationsbyggandet med elever en central del för att kunna
nå fram till eleverna och för att de ska känna trygghet under idrottslektionen. Sett till
meningsfulla metoder för hälsa arbetar lärare med att låta elever vara med och påverka i
undervisningen för att ge dem valmöjligheter att arbeta efter egen förmåga, samt att väcka
engagemang hos eleverna i undervisningen. Avslutningsvis är bland de mest frekvent
förekommande metoderna för att främja hälsa hos elever att hålla undervisningen flexibel och
varierad. Flexibel på det sätt att undervisningen anpassas så att alla elever får samma
möjligheter att klara av sina mål, genom att elever får bestämma delar av
undervisningsinnehållet eller att de får valmöjligheter kring vad de vill göra inom vissa ramar.
Varierad på ett sätt så att alla elever kan få möjligheten att visa vilka på deras förmågor, samt
att öka chansen för att hitta någon fysisk aktivitet som eleven trivs med vill utöva utanför
undervisningen, och därmed främja fysisk, psykisk och social hälsa.
Other description
Examensarbete 15 hp, avancerad nivå, LGID2A. Ämneslärarprogrammet inriktning Gymnasieskolan, idrott och hälsa. VT 2024. Handledare: Konstantin Kougioumtzis. Examinator: Helen Bergentoft
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Lilja, Patric
Keywords
Begriplighet
Handlingsformer
Hanterbarhet
hälsa
Meningsfullhet
Language
swe