Lärares uppfattningar om motivation inom idrott och hälsa
En kvalitativ och komparativ studie mellan Sverige och Uganda utifrån självbestämmandeteorin
Abstract
Dagens idrott och hälsa-undervisning präglas av låg närvaro och omotiverade elever. Trots att
idrotten blivit tilldelad fler timmar visar fortfarande granskningar på en låg nivå av fysisk
aktivitet hos dagens ungdomar. Således kan inte enbart ökade timmar idrott vara svaret på att
få ungdomar att röra på sig mer utan motivation kan vara den avgörande faktorn. Syftet med
denna studie är att undersöka lärare inom idrott och hälsas uppfattningar om
motivationsarbetet utifrån SDT (självbestämmandeteorin). Inte minst kommer det även
utföras en komparation mellan svenska lärares och ugandiska lärares arbete med motivation.
Studien är av kvalitativ karaktär där semistrukturerade intervjuer konstruerats och utförts.
Totalt intervjuades 7 lärare, varav 2 ugandiska lärare. Resultatet visar på att lärarna uppfattar
motivation som en viktig del i arbetet, där autonomi, kompetens och tillhörighet kan spela en
stor roll för elevers motivationsbyggande. Lärarna upplever däremot att det finns försvårande
faktorer som kan hindra detta arbete. De främsta skillnaderna mellan svenska och ugandiska
lärare visar sig vara synen på motivationsfaktorer och vikten av autonomi i undervisningen.
Vidare bör mer kvalitativ forskning kring SDT utföras då detta anses bristfälligt.
Other description
Examensarbete 15 hp, avancerad nivå, LGID2A. Ämneslärarprogrammet med inriktning idrott och hälsa på gymnasienivå. VT 2024. Handledare: Konstantin Kougioumtzis. Examinator: Helene Bergentoft
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Färnström, Henrik
Johansson, Jonathan
Keywords
Idrott och hälsa
lärare
motivation
SDT
Sverige
Uganda
uppfattning
Language
swe