Generativ AI i idrott och hälsa, en med- eller motspelare för lärare?
En kvalitativ studie om lärares attityder och möjligheter för tillämpning av AI inom undervisning
Abstract
AI har kommit att bli ett växande samhällsfenomen. I skolvärlden råder meningsskiljaktigheter
kring AI i utbildningen. Skolverket (2023) anser att lärare behöver vara varsamma kring
användningen av AI-verktyg och menar att det finns både risker och möjligheter med AI i
skolan och för lärare, vilket även forskning visar. ChatGPT, som är en generativ AI, har bland
annat potential att verka som en assistent till läraren och en handledare till elever. Forskning
kring idrott och hälsa, samt generellt kring sport och AI är begränsad och relativt outforskat.
Av de studier som har genomförts påvisas att generativ AI kan ha stor potential (Genç, 2023).
Syftet med studien är att undersöka lärares attityder till generativ AI och att undersöka hur
generativ AI kan tillämpas i undervisningen inom idrott och hälsa. Metoden som användes var
av kvalitativ karaktär. Det genomfördes semistrukturerade intervjuer med sex lärare i idrott
och hälsa. Intervjuerna analyserades tematiskt för att identifiera mönster.
Resultaten visade att lärare generellt har en positiv inställning till generativ AI. Lärare ser
generativ AI som ett hjälpmedel som kan underlätta deras arbete, särskilt i deras
administrativa arbete. Samtidigt finns det en oro för att generativ AI kan påverka elevernas
lärande negativt samt risken för fusk. Slutsatsen är att generativ AI har potential att förbättra
undervisningen i idrott och hälsa genom att till exempel effektivisera lärarnas arbete och
stödja eleverna. Det krävs dock vidare utbildning och tydligare riktlinjer för att säkerställa att
generativ AI används på ett sätt som gynnar både lärare och elever.
Other description
Examensarbete 15 hp, avancerad nivå, LGID2A. Ämneslärarprogrammet mot arbete i gymnasieskola, idrott och hälsa. VT 2024. Handledare: Andreas Caspers. Examinator: Vassilis Sevdalis
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Stålhandske, Hampus
Zandén, Noel
Keywords
Artificiell intelligens
Attityder
generativ AI
Idrott och hälsa
tillämpning
TPCK
Language
swe