Pedagogiska perspektiv på rörelseförmåga
En kvalitativ studie om uppfattningar och implementeringsstrategier bland lärarstudenter inom idrott och hälsa
Abstract
Bakgrund: För skolämnet idrott och hälsa är det centralt att lära ut rörelseförmåga. Hur
rörelseförmåga lärs ut har stor påverkan på elevers utveckling av rörelseförmåga. Inom
forskningen framträder olika pedagogiska perspektiv på hur rörelseförmåga kan läras ut. Linjär
och icke-linjär pedagogik är två kontrasterande perspektiv. Linjär pedagogik bygger på att
elever utvecklar rörelser linjärt stegvis, där läraren har en central roll. Icke-linjär pedagogik ser
inlärning som en dynamisk process där elevernas egna utforskande i relation till den omgivande
miljön är det centrala. Lärarutbildningen för lärarstudenter inom idrott och hälsa är en viktig
arena varpå pedagogiska perspektiv på rörelseförmåga kan behandlas och läras ut.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka idrott och hälsa lärarstudenters uppfattningar om
pedagogiska perspektiv för undervisning av rörelseförmåga.
Metod: Kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomfördes med sju lärarstudenter med idrott
och hälsa som förstaämne för att samla in data. Intervjuerna fokuserade på studenternas
erfarenheter och uppfattningar om pedagogiska perspektiv på rörelseförmåga, och hur de
planerar att använda dem i undervisningssammanhang. Analysen antog en abduktiv tematisk
analys.
Resultat och slutsats: I studien framkommer det att lärarstudenter inom idrott och hälsa
uppfattar olika pedagogiska perspektiv på rörelseförmåga, både icke-linjär och linjär
pedagogik. Vidare visar resultatet att det dominerande perspektivet som en majoritet av
studenterna ämnar att anta i framtida undervisning är det linjära perspektivet. De uppfattar
perspektivet som ett bra och effektivt sätt att lära ut rörelseförmåga på. Av resultatet framgår
det även att lärarutbildningen för lärarstudenter inom idrott och hälsa har haft stor påverkan
på vilka pedagogiska perspektiv som lärarstudenterna uppfattar och tänker praktisera.
Other description
Examensarbete 15 hp, avancerad nivå, kurs LGID2A. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskola, idrott och hälsa.Termin/år: VT 2024. Handledare: Heléne Bergentoft. Examinator: Konstantin Kougioumtzis
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Källén, Gustav
Keywords
Icke-linjär pedagogik
Idrott och hälsa
Linjär pedagogik
Lärarstudenter
lärarutbildningen
rörelseförmåga
Language
swe