“Det finns en viss kraft i att ha erfarenheten” - Att engagera sig utifrån egen erfarenhet av självskadebeteende
“There is a certain force in having the experience”- To engage out of lived experience of non suicidal self injury
Abstract
Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka hur personer med egen erfarenhet av indirekt eller direkt självskadebeteende som engagerar sig inom frivillighetsorganisationer kan använda sina erfarenheter i syfte att hjälpa andra med liknande erfarenheter. Syftet var också att undersöka hur övergången från att vara hjälpsökande till att träda in i en mer hjälpande roll har sett ut. Frågeställningarna har fokuserat på att undersöka hur intervjupersonerna beskriver och förstår övergången från att ha varit hjälpsökande till att engagera sig och vilka svårigheter och utmaningar de beskriver i samband med den nya rollen, vilka funktioner de beskriver att engagemanget fyller för dem, hur de använder sina erfarenheter för att hjälpa och stödja andra som går igenom liknande svårigheter samt hur de skapar en hjälpande roll. Metod: För att besvara frågeställningarna har en kvalitativ studie med abduktiv ansats genomförts. Data samlades in genom sju semistrukturerade enskilda intervjuer. Resultat: Studiens tre huvudfynd berörde hur intervjupersonerna upplever att det varit att lämna den gamla rollen, att ta sig an den nya rollen samt tankar kring identiteten som hjälpare inom organisationerna. Resultaten tolkades utifrån bland annat rollteorin, det dramaturgiska perspektivet, vändpunktsbegreppet samt begreppet professionell identitet. Slutsatser: Flera av intervjupersonerna upplevde att de genom att engagera sig utifrån egna erfarenheter blev stärkta i sig själva och att det kunde vara hjälpsamt för dem i sin fortsatta läkningsprocess. De upplevde också att, även när de lämnat den gamla rollen, fortfarande bar med sig rollrester från den gamla rollen. Flera deltagare beskrev händelser i sina liv som blivit extra viktiga för dem och möjliggjort att lämna sin gamla roll bakom sig.
Degree
Student essay
Other description
Aim and research questions: The aim of the study was to examine how people with lived experience of non suicidal self injury, working in voluntary organisations, can use their experience in order to help others with similar experiences. The aim was also to examine the transition from being a person in need of help to stepping into a helping role. The research questions have focused on investigating how the interviewees describe and understand the transition from being help-seekers to becoming engaged, and what difficulties and challenges they describe in connection with the new role. Additionally, the questions explore the functions that engagement fulfills for them, how they use their experiences to help and support others going through similar difficulties and how they can create a helping role. Method: To answer the questions a qualitative study with an abductive approach has been carried out. Data has been collected through seven semi structured individual interviews. Results: The three main findings touched on how the interviewees experienced leaving the old role behind, taking on the new role and their thoughts about their helping identity within the organisation. The results were then interpreted using role theory, the dramaturgical perspective, the concept of turning points and professional identity. Conclusion: Several of the interviews felt that by engaging based on their own experience they became stronger in themselves and it could be helpful for them in their continued healing process. They also felt that, even after leaving their old roles they still carried remnants of their former roles with them. Several participants described events in their lives that had become especially important to them and enabled them to leave their old roles behind.
Date
2024-06-27Author
Schöier, Sadhvi
Jervelycke, Josefin
Keywords
Egen erfarenhet, peer-support, hjälpande identitet, vändpunkter, rollutträde
Lived experience, peer-support, helping identity, turning point, role exit process
Language
swe