Ledarskap i relation till motivation. En kvalitativ fallstudie om hur motivation inom ramen för Self-Determination Theory främjas av olika ledarskapsstilar
Abstract
Leadership in organizations plays a crucial role in promoting employee motivation. Different leadership styles have been shown to affect motivation in various ways. The purpose of this report is to establish a deeper understanding of the relationship between different leadership styles and motivation according to Self-Determination Theory. The report also aims to highlight potential similarities and differences in the perceptions of leaders and employees in various industries, regarding motivation as defined by Self-Determination Theory. Based on a case study, it includes interviews with eight leaders and eight employees. The main conclusion highlights several similarities and differences in how leaders and employees perceive motivation. Leaders and employees who advocate for transactional, transformational, and situational leadership generally agree on the key motivational factors within each style. However, within laissez-faire leadership, there are notable differences: leaders believe that a "hands-off" approach promotes intrinsic motivation through freedom and autonomy, whereas employees often see it as a lack of support and seek external rewards instead. Variations in motivation perceptions are also linked to factors such as industry, experience, and gender. These observations underscore the necessity of adapting leadership styles to the individual and contextual differences to effectively motivate employees.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2024-06-25Author
Josefsson Sammeli, Isabella
Lidbjörk, Tilde
Keywords
Självbestämmande-teori, Inre motivation, Yttre motivation, Amotivation, Helhetsmodellen för ledarskap, Transformativt ledarskap, Transaktionellt ledarskap, Laissez-faire, Situationsanpassat ledarskap
Series/Report no.
Management och organisation 24:47
Language
swe
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
“Mer ledare och mindre chef” Chefers uppfattningar om corona krisens och digitaliseringens påverkan på deras sätt att leda och vara ledare på
Martirosyan, Roza; Ristic, Nedja (2024-11-04)Syfte: Syftet med denna studie är att öka kunskapen kring corona-krisens och digitaliseringens påverkan på chefernas sätt att leda och vara ledare på. Det gör vi genom att ställa frågor till chefer i flera kommuner för att ... -
Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv
Nikolova, Katja; Villasante, Marcela (2021-08-27)Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att kunna uppfylla detta syfte har en ... -
”MAN HINNER INTE ALLT... SÅ NÅGONTING MÅSTE MAN TA BORT” Om förskolechefers prioriteringar av, och förutsätt-ningar för att bedriva ett pedagogiskt ledarskap
Ivar, Emma (2018-08-25)Syfte: Studien syftar till att undersöka de institutionella, organisatoriska, relationella och indivi-duella förutsättningar som har betydelse för hur kommunala förskolechefer utövar sitt pe-dagogiska ledarskap. Teori: Det ...