Förskollärares kommunikation för att främja barns delaktighet i lek i utomhusmiljö. En kvalitativ studie baserad på intervjuer och observationer av några förskollärare.
Abstract
Forskningsläge: Forskning visade att förskollärare behövde arbeta aktivt med kommunikation i förskolan. Det kunde ske genom att barn fick möta lärare som såg, förstod och tillgodo såg barns behov av kommunikation (Jonsson, 2016). Förskollärare behövde delta aktivt i förskolans aktiviteter för att barn inte skulle riskera att hamna utanför kamratgemenskapen med
andra barn (Jonsdottir, 2007). Förskollärare behövde inta en aktiv roll i lek för att barn inte
skulle hamna utanför gemenskapen med andra barn. I studien framgick att omkring var nionde barn inte blev vald som lekkamrat (Jonsdottir, 2007). Bruce m.fl, (2016) påpekade att
barn som inte kommunicerade verbalt riskerade att hamna utanför leken utomhus. Därför behövdes förskollärens deltagande i barnens aktiviteter. Där erbjöds barn kommunikativt stöd.
Lek blev tillgänglig så att barn kunde delta i lek genom att barn gavs det kommunikativa stöd
som behövdes i lek (Bruce m.fl., 2016).
Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie var att undersöka hur några förskollärare
kommunicerade med barn i utomhusmiljö för att främja alla barns delaktighet i lek. Frågeställningarna för studien var: Hur kommunicerar några förskollärare med barnen för att främja
delaktighet i lek i utomhusmiljö? Hur beskriver några förskollärarna att de kommunicerar
med barnen för att främja barnens delaktighet i lek i utomhusmiljö?
Teori: Studien utgick i från sociokulturell teori på lärande. Enligt sociokulturell teori sker lärande i sociala sammanhang och lärande sker hela tiden utifrån vad människan erfar (Säljö,
2014). I sociokulturell teori kunde studeras vad någon säger och gör (Säljö, 2014). Vi kopplade vad förskollärarna gjorde till observationerna i studien. Vi kopplade vad förskollärarna
sade och deras egna tankar till intervjuerna i studien.
Metod: Metoden som användes i studien är kvalitativ. Datainsamling har genomförts genom
icke deltagande observationer och semistrukturerade intervjuer. Vi använde oss av tematisk
analys vid analysen av resultatet.
Resultat och diskussion: Studiens resultat framhöll att förskollärarna främst använde verbal
kommunikation och kroppsspråk för att främja barns delaktighet i lek i utomhusmiljö. De an vände olika strategier så som exempelvis att starta upp lekar, vara delaktiga i barns lek och
där tillvaratog barns idéer. Förskollärarna uppmuntrade till samarbete samt höll dialog med
barnen i leken. Förskollärarna uttryckte att de önskade utbildning i tecken som stöd och även i
bildstöd. Detta för att kunna möta alla barns olika behov i kommunikation för att främja alla
barns delaktighet i lek. Genom studien kan förskollärarna som deltar få syn på sin kommunikation både i ord och handling. Vi tänkte att studiens resultat kunde användas som ett stöd i
att vidareutveckla arbetet med kommunikation i barngruppen. Detta för att främja barns delaktighet i lek i utomhusmiljö.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-06-19Author
Liljedahl, Maria
Hadzihajdarevic Taci, Seila
Keywords
kommunikation
förskollärare
utemiljö
delaktighet
lek
Language
swe