• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares kommunikation för att främja barns delaktighet i lek i utomhusmiljö. En kvalitativ studie baserad på intervjuer och observationer av några förskollärare.

Abstract
Forskningsläge: Forskning visade att förskollärare behövde arbeta aktivt med kommunikation i förskolan. Det kunde ske genom att barn fick möta lärare som såg, förstod och tillgodo såg barns behov av kommunikation (Jonsson, 2016). Förskollärare behövde delta aktivt i förskolans aktiviteter för att barn inte skulle riskera att hamna utanför kamratgemenskapen med andra barn (Jonsdottir, 2007). Förskollärare behövde inta en aktiv roll i lek för att barn inte skulle hamna utanför gemenskapen med andra barn. I studien framgick att omkring var nionde barn inte blev vald som lekkamrat (Jonsdottir, 2007). Bruce m.fl, (2016) påpekade att barn som inte kommunicerade verbalt riskerade att hamna utanför leken utomhus. Därför behövdes förskollärens deltagande i barnens aktiviteter. Där erbjöds barn kommunikativt stöd. Lek blev tillgänglig så att barn kunde delta i lek genom att barn gavs det kommunikativa stöd som behövdes i lek (Bruce m.fl., 2016). Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie var att undersöka hur några förskollärare kommunicerade med barn i utomhusmiljö för att främja alla barns delaktighet i lek. Frågeställningarna för studien var: Hur kommunicerar några förskollärare med barnen för att främja delaktighet i lek i utomhusmiljö? Hur beskriver några förskollärarna att de kommunicerar med barnen för att främja barnens delaktighet i lek i utomhusmiljö? Teori: Studien utgick i från sociokulturell teori på lärande. Enligt sociokulturell teori sker lärande i sociala sammanhang och lärande sker hela tiden utifrån vad människan erfar (Säljö, 2014). I sociokulturell teori kunde studeras vad någon säger och gör (Säljö, 2014). Vi kopplade vad förskollärarna gjorde till observationerna i studien. Vi kopplade vad förskollärarna sade och deras egna tankar till intervjuerna i studien. Metod: Metoden som användes i studien är kvalitativ. Datainsamling har genomförts genom icke deltagande observationer och semistrukturerade intervjuer. Vi använde oss av tematisk analys vid analysen av resultatet. Resultat och diskussion: Studiens resultat framhöll att förskollärarna främst använde verbal kommunikation och kroppsspråk för att främja barns delaktighet i lek i utomhusmiljö. De an vände olika strategier så som exempelvis att starta upp lekar, vara delaktiga i barns lek och där tillvaratog barns idéer. Förskollärarna uppmuntrade till samarbete samt höll dialog med barnen i leken. Förskollärarna uttryckte att de önskade utbildning i tecken som stöd och även i bildstöd. Detta för att kunna möta alla barns olika behov i kommunikation för att främja alla barns delaktighet i lek. Genom studien kan förskollärarna som deltar få syn på sin kommunikation både i ord och handling. Vi tänkte att studiens resultat kunde användas som ett stöd i att vidareutveckla arbetet med kommunikation i barngruppen. Detta för att främja barns delaktighet i lek i utomhusmiljö.
Degree
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/81823
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
Studentessay_SPP601_VT23_ML_SH.pdf (877.4Kb)
Date
2024-06-19
Author
Liljedahl, Maria
Hadzihajdarevic Taci, Seila
Keywords
kommunikation
förskollärare
utemiljö
delaktighet
lek
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV