LOGISTISK SPRIDNING I SVERIGES SEX STÖRSTA LOGISTIKKOMMUNER OCH DESS OMLAND En kvantitativ studie om fördelningen av lager mellan 2000 och 2023
Abstract
De senaste decennierna har samhället genomgått en omvälvande förändring vilket satt sina spår
i transportmönster och godsflöden. De bakomliggande faktorerna till denna förändring
konstateras vara ett ökat globalt beroende, en ökad konsumtion och en framträdande
teknologisk utveckling. Dagens konsumtionssamhälle präglas av en förväntan att varor ska
levereras snabbt och effektivt, något som i sin tur ställer allt högre krav på
logistikverksamheter. Den ökade efterfrågan på logistik går parallellt med samhällets
utveckling där urbanisering är ett faktum. Detta skapar en intressekonflikt där etableringen av
lager ställs mot byggnationen av bostäder. En konsekvens av detta påstås vara en genomgående
trend av logistisk spridning där lager migrerar ut från stadskärnan. Med detta i åtanke syftar
denna rapport att analysera huruvida fenomenet logistisk spridning kan tillämpas på Sveriges
sex största logistikkommuner, Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Örebro och
Jönköping. Kommunerna som analyseras omfattar 65 av Sveriges 290 kommuner. Trots att
detta endast motsvarar drygt 20% av kommunerna uppskattas dessa bidra med 75–80% av
Sveriges logistiksystem. Rapporten tillför därmed något allmängiltigt om hur
lagerfördelningen i Sverige förändrats mellan 2000–2023. Mer specifikt anses rapporten
särskilt relevant för södra Sverige då de största logistikkommunerna är belägna där. Rapportens
genomförande baseras på en kvantitativ studie där den rumsliga fördelningen av lager i de sex
huvudkommunerna och dess omland analyseras. Vidare sätts dessa i relation till storskalig
transportinfrastruktur, närmare bestämt hamnar, större vägar och flygplatser. Resultatet påvisar
att antalet lager i samtliga kommuner ökat markant. Därutöver uppmärksammas såväl en
koncentration som decentralisering av lagerfaciliteter och tycks till stor del vara beroende av
kommunens geografiska förutsättningar. Detta kan exemplifieras genom att kommuner med
hamnverksamhet har en större efterfrågan på lageranläggningar. Vidare noteras en allmängiltig
trend att logistikfaciliteter ansamlas kring storskalig transportinfrastruktur.
Collections
View/ Open
Date
2024-06-14Author
Allvin, Maja
Sundberg, Wilma
Keywords
Logistisk spridning
Sverige
Leveranskedjor
Lagerfördelning
Transportinfrastruktur
Language
swe