Socioekonomisk bakgrund och läsförståelseförmåga i grundskolan: en systematisk litteraturstudie
Socioeconomic background and reading comprehension in elementary school: a systematic literary review
Abstract
Länder världen över intresserar sig för hur det går för deras elever med läsförmågan, något som
resultat i internationella mätningar som PISA och PIRLS kan ge en indikation om. Vad som
påverkar en elevs läsförmåga är mångfacetterat. Viss forskning stödjer resonemanget kring att
en elevs språkliga erfarenhet vid skolstart kan avgöra hur avancerat eleven kommer att läsa i
högre årskurser. Ett kunskapsglapp kan skapas mellan elever som har en fördelaktig bakgrund,
med tillgång till resurser och elever som inte har det. Ett sätt att beskriva dessa förutsättningar
är genom begreppet socioekonomisk bakgrund, även kallat socioekonomisk status (SES). Studiens
syfte och frågeställningar är således: vad är sambandet mellan socioekonomisk bakgrund
och läsförståelseförmåga och vad menar forskning med begreppet SES? En vanlig definition av
SES är förälderns inkomst, sysselsättning och utbildningsbakgrund men begreppet kan definieras
på olika sätt (Yang-Hansen & Munck, 2012). För att uppnå studiens syfte har 12 internationella
forskningsartiklar analyserats i en systematisk litteraturstudie. Materialet har samlats in
genom en specifik sökning i databasen för pedagogisk forskning ERIC utefter specifika sökkriterier
och sedan har artiklarna har granskats. Efter en sammanställning av artiklarna observerades
att (1) SES definieras och mäts på olika sätt och (2) många artiklar bekräftar tidigare forskning
på temat som belyser ett samband. Resultaten tyder på att sambandet kan beskrivas som
direkt eller indirekt. Det innebär att en elevs SES kan begränsa tillgången till utbildning, färdigheter
och ordförråd vid skolstart, men inte nödvändigtvis alltid behöver påverka själva läsförståelseförmågan.
Andra faktorer som elevens intelligens och flerspråkighet kan vara starkt
determinerande. Ett redan befintligt kunskapsglapp mellan elever med olika SES kan ofta fortsätta
senare under skolgången. Som slutsats mynnar uppsatsen ut i en rekommendation för en
standardiserad universell definition av SES inför framtida studier för att konkretisera vad som
menas med SES och dess påverkan på elevers läsförståelseförmåga i både grundskolan såväl
som högre årskurser.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2024-06-04Author
Vega, Johanna
Keywords
socioekonomisk bakgrund
läsförståelse
läsförståelseförmåga
grundskola
litteraturstudie
Language
swe