• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Övriga enheter GU / Other units GU
  • Nationella sekretariatet för genusforskning/Swedish Secretariat for Gender Research
  • Rapporter / Nationella sekretariatet för genusforskning
  • View Item
  •   Home
  • Övriga enheter GU / Other units GU
  • Nationella sekretariatet för genusforskning/Swedish Secretariat for Gender Research
  • Rapporter / Nationella sekretariatet för genusforskning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Genusperspektiv och genusvetenskap: en studie om integreringen av genusperspektiv vid 14 svenska lärosäten

Abstract
Följande rapport beskriver integrationen av genusperspektiv i 14 relativt nya svenska lärosätens utbildningar. Uppdraget från Nationella sekretariatet för genusforskning till Goldina Smirthwaite, som svarat för genomförande av undersökningen och denna rapport, var att undersöka hur väl genusvetenskap/genusperspektiv integrerats i nya högskolors och universitets utbildningar. De nya högskolorna/universiteten skiljer sig från de gamla bl a genom att de inte har lika långa traditioner av genusvetenskaplig ämnesorganisering att bygga på som de gamla universiteten. Centra-/Forabildningar, som i hög grad svarat för utbildningen i genusvetenskap vid de gamla universiteten och Örebros högskola, har ju funnits från slutet av 1970-talet. Det statliga kravet som kom under 1990-talet att integrera genusperspektiv i all utbildning och forskning ställde de nya lärosätena inför uppgiften att integrera genusperspektiv redan från starten. Detta har, som rapporten visar, skett med varierande framgång. På vissa håll har genusperspektiv integrerats med stor kunnighet, smidighet och framgång som ett led i högskolornas ämnesuppbyggnad medan det på andra håll skett mera osmidigt, amatörmässigt och påklistrat. Rapporten redogör bl a för dels förekomsten av genusvetenskaplig utbildning vid de 14 lärosätena, dvs. sammanhängande kurser och kursprogram för ämnet genusvetenskap, dels inslagen av genusperspektiv i andra ämnen och utbildningar vid lärosätena. Rapporten diskuterar tänkbara förklaringar till variationen i högskolornas/universitetens ämnesintegration av genusperspektiv.
Publisher
Nationella sekretariatet för genusforskning
URI
https://hdl.handle.net/2077/81571
Collections
  • Rapporter / Nationella sekretariatet för genusforskning
View/Open
rapport (323.1Kb)
Date
2005
Author
Smirthwaite, Goldina
Keywords
jämställdhetsintegrering
Publication type
report
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV