KONSUMTIONSRAPPORTEN 2024
Abstract
I Konsumtionsrapporten 2024 sammanfattas och analyseras konsumtionen i Sverige under
2023. I den första delen, ”Hushållens konsumtion” ges en översikt över den privata
konsumtionen i Sverige och hur den förändrats. Här beskrivs även hållbarhetsaspekter på
konsumtionen samt hushållens framtidsförväntningar på den egna ekonomin. I andra
delen, ”Detaljhandeln” beskrivs försäljning och utveckling inom detaljhandeln under 2023
med fokus på olika delbranscher, kanaler och platser, inom e-handeln respektive den
butiksbaserade detaljhandeln. Den andra delen avslutas med handelns
framtidsförväntningar. Årets Konsumtionsrapport innehåller två fördjupningsdelar som var
en och analyserar aktuella teman inom konsumtion. I den första av fördjupningsdelarna
diskuterar Magdalena Petersson McIntyre och Emma Björner lyxkonsumtionens utveckling,
status, hållbarhet och moral. I den andra fördjupningsdelen belyser Karin M. Ekström
kulturkonsumtion med fokus på konstutställningar.
Publisher
Centrum för konsumtionsforskning
Collections
View/ Open
Date
2024-05-23Author
Hagberg, Johan
Hansson, Lena
Holmberg, Ulrika
Sörum, Niklas
Björner, Emma
Ekström, Karin M.
Petersson McIntyre, Magdalena
Editor
Hagberg, Johan
Hansson, Lena
Holmberg, Ulrika
Sörum, Niklas
Publication type
report
ISSN
2002–8156 (Print)
2002–8164 (Online)
Language
swe