Hem- och konsumentkunskap. Ämnet med lägst antal undervisningstimmar
En forskningsöversikt om lärares kamp om tiden.
Abstract
Hem- och konsumentkunskap är det ämne med lägst antal undervisningstimmar i hela
grundskolan. Syftet med denna systematiska forskningsöversikt har därför varit att undersöka
följderna av timfördelningen inom hem- och konsumentkunskap, utifrån ett lärarperspektiv.
Detta har gjorts genom ett fokus på timfördelningen i relation till undervisningskvalitet, HKK-
lärarnas arbetssituation och deras yrkesstatus. Forskningsöversiktens empiri har insamlats
genom databassökningar och en kedjesökning, varav urvalet har bearbetats och
kvalitetsgranskats i enlighet med uppsatta riktlinjer för en systematisk forskningsöversikt.
Resultatet i denna forskningsöversikt visar likartade utmaningar inom de skandinaviska
länderna Sverige, Norge och Finland vad gäller tidsrelaterade faktorer. Lärarna upplever HKK-
lektionerna som för korta och för få till antalet, och beskriver på grund av detta en växande
arbetsbörda och stressfull arbetssituation. Med problematiken följer en utmaning att
implementera samtliga delar av det centrala innehållet inom HKK. Lärarna upplevde vidare att
tidsfördelningen förhindrade dem att medverka i kollegiala sammanhang som önskat, vilket
lärarna upplevde var en bidragande faktor som negativt påverkade deras yrkesstatus. Eftersom
timfördelning i HKK är ett relativt outforskat område visar resultatet därtill på ett behov av
fortsatt forskning.
Other description
Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Kurs: L9HK2G. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7–9 i hem- och konsumentkunskap. Nivå: Grundnivå. Termin/år: VT 2024.Handledare: Marianne Pipping Ekström.
Examinator: Britta Thedin Jakobsson
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Eriksson, Kenny
Helm, Johanna
Keywords
kunskap i handling
lärarstatus
stoffträngsel
tidsramar
undervisning
Language
swe