• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett grönt klassrum utan väggar.

Möjligheter till en implementering av skol- trädgårdar i hem- och konsumentkunskap

Abstract
I flera länder är utomhuspedagogik applicerat i olika skolämnen. I nuläget i Sverige saknas forskning kring skolträdgårdar och dess implementering däremot är skolträdgårdar ingen ny undervisningsmetod då den funnits i Sverige i tvåhundra år. Forskningsöversiktens syfte är att belysa möjligheten för en implementering av skolträdgårdar samt dess effekter på barn och unga utifrån två av perspektiven i hem- och konsumentkunskap (HKK): hälsa och miljö. Över- sikten definierar och beskriver begreppen utomhuspedagogik, hållbar utveckling, matlitteracitet (food literacy) och en säkrad livsmedelsförsörjning (food security). Metoden som tillämpats är en systematisk forskningsöversikt genom sökning av tio vetenskapliga artiklar i databaser Scopus och Education Research, dess urval samt analys. Resultaten visar att barn och unga har en positiv inställning till aktiviteter i en utemiljö i trädgården. Vidare har denna undervisningsmetod visat sig främja barns och ungas psykiska och fysiska hälsa, förbättra deras själv- känsla och mellanmänskliga relationer samt är en bidragande faktor till en ökad miljömedvetenhet vilket således främjar en hållbar utveckling. Resultaten indikerar möjligt förekommande utmaningar utifrån lärare och skolpersonals engagemang, resurser och kursplanen. Forsknings- översiktens slutsatser pekar på att en implementering av skolträdgårdar inom undervisning i hem- och konsumentkunskap i Sverige är möjlig då det redan finns i andra länder med liknande förutsättningar. Aktiviteter i skolträdgårdar erbjuder verklighetsnära situationer genom kunskap i handling i enlighet med hem- och konsumentkunskaps syfte och centrala innehåll. Med detta arbete önskas bidra till intresse och inspiration för andra hem-och konsumentkunskapslärare som kan få en vidare förståelse kring utomhuspedagogiken och dess fördelar. Slutligen föreslås fortsatt forskning inom ämnet HKK och skolträdgårdar och dess effekter, positiva som negativa, för att underlätta och möjliggöra en implementering.
Other description
Ämneslärarprogrammet med inriktning 7-9, Hem-och konsumentkunskap. Kurs: L9HK2G, Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Nivå: Grundnivå. Termin/år: VT/2024. Handledare: Mia Prim. Examinator: Marianne Pipping Ekström.
URI
https://hdl.handle.net/2077/81331
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay (676.1Kb)
Date
2024
Author
Saggion, Chiara
Sörberg, Johan
Keywords
hälsa
miljö
skolträdgårdar
utomhuspedagogik
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV