Ett grönt klassrum utan väggar.
Möjligheter till en implementering av skol- trädgårdar i hem- och konsumentkunskap
Abstract
I flera länder är utomhuspedagogik applicerat i olika skolämnen. I nuläget i Sverige saknas
forskning kring skolträdgårdar och dess implementering däremot är skolträdgårdar ingen ny
undervisningsmetod då den funnits i Sverige i tvåhundra år. Forskningsöversiktens syfte är att
belysa möjligheten för en implementering av skolträdgårdar samt dess effekter på barn och
unga utifrån två av perspektiven i hem- och konsumentkunskap (HKK): hälsa och miljö. Över-
sikten definierar och beskriver begreppen utomhuspedagogik, hållbar utveckling, matlitteracitet
(food literacy) och en säkrad livsmedelsförsörjning (food security). Metoden som tillämpats
är en systematisk forskningsöversikt genom sökning av tio vetenskapliga artiklar i databaser
Scopus och Education Research, dess urval samt analys. Resultaten visar att barn och unga
har en positiv inställning till aktiviteter i en utemiljö i trädgården. Vidare har denna undervisningsmetod
visat sig främja barns och ungas psykiska och fysiska hälsa, förbättra deras själv-
känsla och mellanmänskliga relationer samt är en bidragande faktor till en ökad miljömedvetenhet
vilket således främjar en hållbar utveckling. Resultaten indikerar möjligt förekommande
utmaningar utifrån lärare och skolpersonals engagemang, resurser och kursplanen. Forsknings-
översiktens slutsatser pekar på att en implementering av skolträdgårdar inom undervisning i
hem- och konsumentkunskap i Sverige är möjlig då det redan finns i andra länder med liknande
förutsättningar. Aktiviteter i skolträdgårdar erbjuder verklighetsnära situationer genom kunskap
i handling i enlighet med hem- och konsumentkunskaps syfte och centrala innehåll. Med
detta arbete önskas bidra till intresse och inspiration för andra hem-och konsumentkunskapslärare
som kan få en vidare förståelse kring utomhuspedagogiken och dess fördelar. Slutligen
föreslås fortsatt forskning inom ämnet HKK och skolträdgårdar och dess effekter, positiva som
negativa, för att underlätta och möjliggöra en implementering.
Other description
Ämneslärarprogrammet med inriktning 7-9, Hem-och konsumentkunskap.
Kurs: L9HK2G, Uppsats/Examensarbete: 15 hp.
Nivå: Grundnivå.
Termin/år: VT/2024.
Handledare: Mia Prim.
Examinator: Marianne Pipping Ekström.
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Saggion, Chiara
Sörberg, Johan
Keywords
hälsa
miljö
skolträdgårdar
utomhuspedagogik
Publication type
other
Language
swe