Skärmtidens konsekvenser på hälsan hos barn 0–6 år
Impact of screen time on health of children ages 0–6 years
Abstract
Bakgrund: Skärmtid hos barn har ökat markant de senaste åren. Idag har både spädbarn och
små barn tillgång till skärm och den används till såväl avledning, underhållning och som
avlastning till föräldrar. Specialistsjuksköterskan inom barnhälsovården träffar många barn
och föräldrar och har genom sitt hälsofrämjande uppdrag möjlighet att arbeta proaktivt och
informera föräldrar och ge kunskap om skärmtid. Barn i åldrarna 0–6 år är i en känslig
utvecklingsfas där de utvecklas såväl kognitivt som fysiskt. Det är därför viktigt att som
specialistsjuksköterska för barn känna till de konsekvenser som skärmtid kan få för barns
hälsa.
Syfte: Syftet med studien var att sammanställa vilka hälsoeffekter skärmtid kan få för barns
hälsa i åldersgruppen 0–6 år.
Metod: Systematisk litteraturöversikt med 15 kvantitativa artiklar ligger till grund för
resultatet. Databaser som användes vid sökning är PubMed, Cinahl och PsykInfo. Artiklarna
har granskats utifrån Caldwells granskningsmall.
Resultat: Resultatet visar att skärmtid medför negativa konsekvenser på barns hälsa och
utveckling såväl kognitivt som fysiskt i åldrarna 0–6 år. Barn med mycket skärmtid får en
försämrad språkutveckling, negativ påverkan på kognitiv utveckling samt ökad risk för
beteendeproblematik. Resultatet visar även att barn med mycket skärmtid har en signifikant
högre risk för färre timmars nattsömn. Samband kunde även ses mellan skärmtid och övervikt
samt skärmtid och närsynthet hos förskolebarn. Inga positiva hälsoeffekter av skärmtid
framkom.
Slutsats: Skärmtid påverkar barns hälsa såväl kognitivt som fysiskt. Genom att
specialistsjuksköterskor för barn besitter kunskap om de konsekvenser skärmtid ger skapas
förutsättningar för att kunna undervisa och ge råd till föräldrar, detta bidrar till en förbättrad
hälsa hos barnen.
Degree
Student essay
Other description
Background: Screen time among children has increased significantly in recent years. Today,
both infants and young children have access to screens, which are used for distraction,
entertainment, and to alleviate parental responsibilities. The pediatric nurse specialist
encounters many children and parents through pediatric healthcare and has the opportunity,
through their health-promoting mission, to work proactively and provide information to
parents about screen time. Children aged 0-6 years are in a sensitive developmental phase
where they develop both cognitively and physically. It is therefore important for the pediatric
nurse specialist to be aware of the consequences of screen time.
Aim: The aim of the study was to compile the consequences of screen time on the health of
children aged 0-6 years.
Method: A Systematic literature review comprising 15 quantitative articles forming the basis
of the results. Databases used for the search include PubMed, Cinahl, and PsycInfo. Quality
control was performed and the articles were analysed with Caldwell framework and complied
in regard to the contents.
Results: The results shows that screen time has negative consequences on the health and
development of children aged 0-6 years, both cognitively and physically. Children with
excessive screen time was associated with poorer language development, cognitive
development delays, and increased risk of behavioural problems. Additionally, children with
high screen time had a significantly higher risk of reduced hours of sleep. Associations were
also observed between screen time and overweight as well as screen time and myopia in
preschool children. In the results, no positive health effects of screen time emerged.
Conclusion: Screen time affects children's health both cognitively and physically.
The findings of this literature review recommend as a Pediatric Nurse Specialist, having
knowledge about the consequences and being able to educate parents to enables better health
for the children.
View/ Open
Date
2024-05-20Author
Eriksson, Charlotte
Di Floriano, Erica
Keywords
Förskolebarn, Hälsa, Skärmtid, Spädbarn, Utveckling
Language
swe