"Stora bröst men liten hjärna" En undersökning om jämställdhet i fiktivt berättande i läroboken Metafor, svenska 1 för gymnasiet
"
Abstract
Föreliggande studie har som syfte att bidra med kunskap om hur läroboken Metafor, svenska 1 för gymnasiets (Edvardsson, 2017) fiktiva texter förhåller sig till gymnasiets läroplan och ämnesplanen i svenska 1 (2022) krav på jämställdhet i både kvalitativt och kvantitativt avseende. Syftet är att undersöka på vilket sätt lärobokens sekundärtexter och pedagogiska primärtexter aktualiserar frågor om jämställdhet. Det empiriska materialet är läroboken Metafor, svenska 1 för gymnasiet. Studiens omfång är begränsad men kan ses som ett bidrag till lärarkåren och ett exempel på hur lärare kritiskt kan granska läroböcker. Ett av flera resultat som framkommer i analysen är att det finns fler kvinnliga författare i läroboken men de skönlitterära texterna speglar ändå en ojämställdhet i relation till uppgifterna och den text som introducerar skönlitterära berättelserna. Fokus riktas mot att eleverna ska utveckla lässtrategier för att på så sätt ta sig an texterna. Resultatet visar också på att männen innehar flest roller oavsett om det är huvudkaraktärer eller bikaraktärer. Tidigare forskning påtalar att det finns en ojämställdhet i läroböcker och att flickor upplever ett bristperspektiv på kvinnor inom litteraturundervisningen. Det saknas också mer djupgående undersökningar om skönlitterära texter i läroböcker uppfyller Skolverkets (2022) krav på jämställdhet mellan kvinnor och män och därför kan denna uppsats ses som ett bidrag till lärarkåren.
View/ Open
Date
2024Keywords
Jämställdhet
läromedel
svenska
gymnasiet
normkritiskt perspektiv
genus
norm
kön
Publication type
other
Language
swe