“DET HANDLAR INTE OM ATT INTE VILJA, UTAN ATT DET INTE GÅR” En kvalitativ studie om vuxna med ADHD och aktivitetsbalans i vardagen.
Abstract
Bakgrund: Arbetsterapeutiska begreppet aktivitetsbalans främjar till god hälsa och
välbefinnande. Aktivitetsbalans uppnås genom att arbetsterapeuten motiverar och
medvetengör personer om deras aktivitetsmönster och hur det påverkar
aktivitetsutförandet. Funktionstillståndet Attention deficit hyperactivity disorder
(ADHD) är ett komplext neuropsykiatriskt funktionstillstånd. Ärftligheten är hög
med en prevalens på omkring 70–80%. Exekutiva funktioner och metakognitiva
förmågor samverkar inte optimalt hos personer med ADHD. Tidigare forskning
visar att mest förekommande insatser för vuxna med ADHD är medicinering.
Studien efterfrågar och tydliggör att fler arbetsterapeutiska insatser behövs med
inriktning mot vuxna med ADHD.
Syfte: Syftet var att undersöka upplevelsen av aktivitetsbalans i vardagens hos vuxna
personer över 25 år med ADHD- diagnos.
Metod: Studiens genomförde som en kvalitativ intervjustudie med en induktiv ansats. Sex
semistrukturerade intervjuer utfördes med vuxna som lever med ADHD-diagnos.
Datainsamlingen har analyserats utifrån Graneheim och Lundmans kvalitativa
innehållsanalys.
Resultat: Innehållsanalysen resulterade i tre kategorier och åtta underkategorier. Kategori,
Struktur – en hjälp i vardagen, upplever deltagarna skapa ordning och reda, vilket ger
kontroll i vardagen. Svårighet i kontinuitet i rutiner skapar obalans mellan aktiviteter.
Fördelning av energi mellan aktiviteter och i aktivitetsmönstret, är en svårighet hos
deltagarna. Utmaningar att släppa tankar på sysselsättningen, hur motivationen till
aktiviteten påverkar samt hur sociala aktiviteter blir påverkade negativt. Återhämtande
aktiviteter i vardagen, kopplar deltagarna till meningsfulla aktiviteter. Varandet
med barnen är en återhämtning och en stund att befinna sig i nuet.
Ev. Slutsats: Resultatet visar att exekutiva funktioner bidrar till både fungerande och icke
fungerande aktivitetsmönster och leder till utmaningar för att uppnå en
aktivitetsbalans i vardagen. Motivationen till aktiviteter är en bidragande faktor för
att kunna bibehålla rutiner samt skapa aktivitetsbalans. Arbetsterapeutiska
interventionerna behöver vara personcentrerade. Hög motivation i aktivitet skapar
rätt förutsättningarna för att lyckas och för att upprätthålla rutiner. Utbildning och
kunskap om eget aktivitetsutförande i görandeprocessen och medvetenhet i
prioritering av aktiviteter behövs för vuxna med ADHD.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2024-04-19Author
Sverkmo, Therese
Widfeldt, Helen
Keywords
Vuxna med ADHD, Arbetsterapi, Aktivitetsbalans, Model of Human Occupation, Exekutiva funktioner
Language
swe