Att göra rätt från början
To get it right from the start
Abstract
Bakgrund: Stickrelaterade procedurer är vanligt förekommande inom pediatrisk sjukvård.
Barn uppger att det är en av de mest skrämmande och smärtsamma upplevelserna på sjukhus.
Rädslan och oron förekommer i alla åldrar och beskrivs följa med upp i vuxen ålder. Barns
negativa erfarenheter från en stickrelaterad procedur kan också leda till att en rädsla för vården
utvecklas. För att en stickrelaterad procedur ska ske så smärt och orosfritt som möjligt kan olika
omvårdnadsåtgärder användas. Specialistsjuksköterskan har ett särskilt ansvar i att hantera
dessa omvårdnadsåtgärder och behöver individanpassa dessa efter barnet vilket kräver kunskap
om barnets kognitiva utveckling och hur ett barn ska känna sig delaktig. Genom att beskriva
barns upplevelser av dessa omvårdnadsåtgärder avser uppsatsen bidra med kunskap om hur
vården kan förbättras och undvika stickrädsla och långvariga psykologiska konsekvenser.
Syfte: Att beskriva barns upplevelser av smärtlindrande omvårdnadsåtgärder i samband med
stickrelaterade procedurer på sjukhus.
Metod: Systematisk litteraturstudie med en manifest kvalitativ innehållsanalys.
Resultat: Tre kategorier framkom som påverkar barns upplevelser av smärtlindrande
omvårdnadsåtgärder i samband med stickrelaterade procedurer; ”Barncentrerad vårdkontext”,
”Betydelsen av relationer och interaktioner” och ”Göra det rätt från början”. Resultatet visar
både negativa och positiva upplevelser, där teknisk utrustning, vårdmiljö, farmakologi, fysiskt
och emotionellt närvarande närstående, sjuksköterskans yrkesskicklighet, nålens utseende,
trygghet, information, förberedelser, stöd, delaktighet, distraktion, fasthållning, upprepade
stick, belöning och långvariga konsekvenser av misslyckade omvårdnadsåtgärder beskrivs.
Slutsats: Resultatet visar på vikten av att anpassa vården efter varje unikt barn och inte använda
sig av generella strategier. Barnkompetens är viktigt samt att göra rätt från början, detta då
misslyckaden kan få långvariga psykologiska konsekvenser för barnet.
Degree
Student essay
Other description
Background: Needle-related procedures are common in pediatric healthcare. Children report
it to be one of the most frightening and painful experiences in hospitals. Fear and anxiety occur
at all ages and are described to persist into adulthood. Negative experiences from a needlerelated
procedure in childhood can also lead to the development of a fear of healthcare. In order
for a needle-related procedure to be as painless and anxiety-free as possible, various nursing
methods can be used. The specialist nurse has a particular responsibility in managing these
nursing methods and needs to tailor them to the individual child, requiring knowledge of the
child's cognitive development and how a child should feel involved. By describing the child's
experience of these nursing methods, the essay aims to contribute knowledge on how healthcare
can be improved and how to avoid needle phobia and long-term psychological consequences.
Aim: To describe children’s experience of pain-relieving nursing methods during needlerelated
procedures at hospitals.
Method: Systematic literature study with a manifest qualitative content analysis.
Results: Three categories emerged that influence children's experiences of pain-relieving
nursing methods in connection with needle-related procedures: "Child-centered care context,"
"The significance of relationships and interactions," and "Getting it right from the start." The
results show both negative and positive experiences, where technical equipment, healthcare
environment, pharmacology, physical and emotional presence of family members, nursing
professionalism, needle appearance, reassurance, information, preparation, support,
participation, distraction, restraint, repeated needle insertions, reward, and long-term
consequences of unsuccessful nursing methods are described.
Conclusion: The result highlights the importance of tailoring care to each unique child and not
relying on generic strategies. Child competence is crucial, as is getting things right from the
start, as failures can have long-lasting psychological consequences for the child.
View/ Open
Date
2024-04-08Author
Eriksson, Cecilia
Jansson, Marina
Keywords
Stickrelaterade procedurer, Barn, Omvårdnad, Sjukhus, Barns upplevelser
Language
swe