Förändringsvindar: En fallstudie av hur EU:s utsläppshandelssystem formar investeringar hos svenska rederier
Abstract
On January 1st 2024 the maritime industry was introduced to the European Union Emission
Trading System (EU ETS). The maritime and its shipping companies are now facing a
significant change in the way of operating as there is now a price on something that
previously was free of charge. With a price tag on carbon emission, the shipping companies
will be in need of adjusting their investment strategies in order to stay competitive on the
market. This thesis aims to investigate the implications of the EU ETS incorporation of the
maritime industry and how it will affect the shipping companies investment strategies in the
long term and short term. The thesis research question were studied through a qualitative
approach. Semi-structured interviews were undertaken with representatives from two
shipping organizations with a strong connection to each other. The data collected from the
interviews were analyzed through the theoretical models of this study.
The result shows that there are actions that have been implemented before the ETS, that will
be used as a short term strategy. Meanwhile, the long term strategies will be depending on the
fundings from EU and other institutes in order to facilitate new technologies that provide
carbon free operations.
The conclusion of this thesis is that the shipping companies investment strategies will have to
change. In order to be competitive in the long run, investments in new technology are
necessary. Financial support from EU and other institutions to the maritime sector is also of
great importance in order to reach the goal of carbon neutrality.
Degree
Student essay
Other description
Den 1 januari 2024 introducerades sjöfartsindustrin för Europeiska unionens handelssystem
för utsläpp (EU ETS). Sjöfartssektorn och dess rederier står nu inför en betydande förändring
i sättet att bedriva sin verksamhet, eftersom det nu finns ett pris på något som tidigare var
kostnadsfritt. Med en prislapp på koldioxidutsläpp kommer rederierna att behöva anpassa
sina investeringsstrategier för att förbli konkurrenskraftiga på marknaden. Denna avhandling
syftar till att undersöka konsekvenserna av EU ETS-inträdet för sjöfartsindustrin och hur det
kommer att påverka rederiernas investeringsstrategier på lång och kort sikt. Forskningsfrågan
i avhandlingen undersöktes genom en kvalitativ ansats. Semistrukturerade intervjuer
genomfördes med representanter från två rederibolag med starka kopplingar till varandra.
Den data som samlades in från intervjuerna analyserades med hjälp av de teoretiska
modellerna i denna studie. Resultatet visar att det finns åtgärder som genomförts innan ETS
och som kommer att användas som en kortsiktig strategi. Samtidigt kommer de långsiktiga
strategierna att vara beroende av finansiering från EU och andra institut för att underlätta nya
teknologier som möjliggör koldioxidneutral drift. Slutsatsen av denna avhandling är att
rederiernas investeringsstrategier måste förändras. För att vara konkurrenskraftiga på lång
sikt krävs investeringar i ny teknik. Finansiellt stöd från EU och andra institutioner till
sjöfartssektorn är också av stor vikt för att nå målet om koldioxidneutralitet.
Date
2024-03-07Author
Thomasson, Alexandra
Karlsson, Emma
Kippel, Sebastian
Keywords
EU ETS, maritime industry, carbon neutrality, Fit For 55.
Series/Report no.
IFE 23/24:4
Language
swe