Elektrifiering och lönsamhet i bilbranschen
Abstract
The most prominent trend in the automotive industry right now is electrification. Consumers and
global regulations force companies to offer more environmentally friendly alternatives to the fossil
car. But sustainable development is not only about offering environmentally friendly alternatives. It
must also be economically feasible. Even if demand is increasing significantly, a problem remains in
that the costs of producing electric cars are high and that access to important materials is not secured.
This study investigates which factors affect profitability, when companies switch from producing
fossil cars to producing electric cars. In addition, an attempt of conclusion between profitability and
the proportion of electric cars a company is conducted. Profitability measures used in the comparison
are profit margin and return on total capital. The survey is limited to examining the premium segment.
The study uses annual reports, industry publications, interviews and datasets to discuss the
profitability of electrification.
Determining whether the share of electric cars has a greater impact on profitability is difficult. Some
companies with 100% share of electric cars show low profitability, while others have the best of the
studied companies. However, this may be due to the fact that the latter have been around longer and
have managed to reach volumes that able the mean production costs to be lower, as well as has
achieved greater demand. Statements from companies also show that different companies have
reached different margins on electric cars, but many would point out that margins will be at least as
good as for fossil cars in the near future. Companies that have a lower share of electric cars but are
growing in this regard, have not seen their profitability change to any great extent. On the one hand, it
is possible to see a big challenge with the manufacture of electric cars. Costs to produce electric cars
are higher than for fossil cars, which depends both on inputs and the production process. On the other
hand, trends show that costs are decreasing, while customers are willing to pay more for electric cars.
In addition, state and global regulations have favored the progress of the electric car.The trend is
towards increasing the production of electric cars, which will make profitability more a question of
the competitive situation, rather than whether you produce electric cars or fossil cars.
Degree
Student essay
Other description
Den mest framträdande trenden inom bilindustrin är just nu elektrifieringen. Konsumenter och globala
regleringar tvingar företag att erbjuda mera miljövänliga alternativ till fossilbilen. Men hållbar
utveckling handlar inte bara om erbjuda miljövänliga alternativ. Det måste även vara ekonomiskt
görbart. Även om efterfrågan ökar markant återstår dock ett problem i att kostnader för att producera
elbilar är höga samt att tillgången till viktiga material inte är säkrad. Denna studie undersöker vilka
faktorer som påverkar lönsamheten, när företag går från att producera fossilbilar till att producera
elbilar. Dessutom försöker slutsatser dras mellan lönsamhet och vilken andel av elbilar ett företag har.
Lönsamhetsmått som används i jämförelsen är vinstmarginal samt räntabilitet på totalt kapital.
Undersökningen är begränsad till att undersöka premiumsegmentet. Studien använder sig av
årsredovisningar, branschskrifter, intervjuer samt dataset för att diskutera lönsamheten med
elektrifiering.
Att avgöra huruvida andelen av elbilar har en större påverkan på lönsamhet är svårt. Vissa företag
med 100% andel elbilar visar låg lönsamhet, medan andra har det bästa i urvalet. Detta kan dock bero
på att de sistnämnda funnits längre och lyckats nå volymer som gör att produktionskostnader blir
lägre, samt uppnått större efterfrågan. Uttalanden från företag visar också att olika företag nått olika
marginaler på elbilar, men många skulle peka på att marginaler kommer bli minst lika bra som för
fossilbilar inom en snar framtid. Företag som har lägre andel elbilar men som växer i detta avseende,
har inte sett sin lönsamhet förändrats i någon större utsträckning. Å ena sidan går det att se en stor
utmaning med tillverkningen av elbilar. Kostnader för att producera elbilar är högre än för fossilbilar,
vilket beror både på insatsvaror samt produktionsprocessen. Å andra sidan visar trender på att
kostnaderna minskar, samtidigt som kunder är villiga att betala mer för elbilar. Dessutom har statliga
och globala regleringar gynnat elbilens framfart. Utvecklingen går mot att produktionen av elbilar
ökar, vilket kommer att göra att lönsamheten mer blir en fråga om konkurrenssituation, snarare än om
man producerar elbilar eller fossilbilar.
Date
2024-03-06Author
Junkers, Erik
Nilsson, Jakob
Trogen, Arvid
Series/Report no.
IFE 23/24:7
Language
swe