''Teater är känslor'' - En studie om elevers uppfattningar om teaterämnet
Abstract
Denna studie utgår ifrån ett fenomenografiskt perspektiv och använder sig av semistrukturerade intervjuer för att undersöka vad förstaårselever på estetiska programmets teaterinriktning har för uppfattningar om kunnande i teaterämnet. Studien undersöker elevernas anledningar att söka sig till programmet, deras uppfattning om teaterämnet och vad de uppfattar att de kommer kunna efter genomförd utbildning.
Studien resulterar i ett utfallsrum bestående av tre beskrivningskategorier som är teater som medel, teaterämnets dragningskraft och ämnesspecifikt kunnande. Eleverna uppfattar teater som ett uttrycksmedel för deras estetiska och konstnärliga uttryck och som ett hjälpmedel för att fly vardagen, utvecklas personligt och skapa en förståelse för andra människor. Eleverna ser teaterämnet främst som ett roligt, intressant och annorlunda ämne som avviker från andra ämne som ett mer praktiskt och fysiskt ämne som dessutom kan hjälpa eleverna bli yrkesverksamma inom teaterbranschen och andra yrkesområden. Eleverna uppfattar ett kunnande främst i ett skådespelande på scen men också inom de olika uttrycksområdena scenografi, kostym, mask, ljus, ljud och manus. Det finns en obeslutsamhet kring vad som ska hända efter gymnasiet där eleverna vill hålla alla dörrar öppna.
Degree
Student essay
Author
Blixt, Jonas
Keywords
Teater
Uppfattning
Elever
Gymnasieskolan
Fenomenografi
Language
swe