Förskollärares uppfattningar om fenomenet dans i förskolan
En kvalitativ intervjustudie inspirerad av en fenomenografisk forskningsansats
Abstract
Studiens syfte är att ta reda på vad några noga utvalda förskollärare har för uppfattningar om
fenomenet dans i förskolans verksamhet samt om dansens plats i verksamheten utifrån
förskollärarnas tidigare erfarenheter. Studien är viktig för förskollärarens profession utifrån
forskning som poängterar att barns lärande genom dans stärks på flera olika sätt (Lutz &
Kuhlman, 2000; Moerman, 2016; Lobo & Winsler, 2008; Matthews m.fl., 2016). Det är en
kvalitativ intervjustudie som är inspirerad av en fenomenografisk forskningsansats.
Intervjuerna är genomförda på fem legitimerade förskollärare från tre olika kommuner i södra
Sverige. I vår analys av resultatet har vi utgått från sjustegsmodellen som Dahlgren &
Johansson (2015) beskriver finns inom den fenomenografiska metodansatsen vi inspirerats
av. Resultatet/analysen genererade tre övergripande kategorier: (1) Uppfattningar kring dans
kopplat till erfarenheter, (2) Uppfattningar om fenomenet dans samt (3) Uppfattningar om
dansens syfte i verksamheten. Utifrån kategorierna har vi fått fram att förskollärares tidigare
erfarenheter påverkar dansens plats i verksamheten genom att dansen inte prioriteras eller får
ett tydligt syfte. Resultatet visar även på att det fanns gemensamma men även spridda
uppfattningar om fenomenet dans. Av samtliga förskollärare uppfattades dans som roligt och
någonting som genomförs tillsammans med musik. En spridd uppfattning var kring fri dans
där förskollärarna hade olika uppfattningar kring vilka förkunskaper barn behöver i dans. Till
sist framgick det att när förskollärare har ett syfte med dansaktiviteterna blir syftet att röra på
kroppen, skapa delaktighet och att ha roligt tillsammans.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-29Author
Eriksson, Josefina
Wiklund, Josefin
Arvidsson, Gabriella
Keywords
Dans, förskola, förskollärare, fenomenografi, fenomen, uppfattningar, variation
Language
swe