Samverkan i förskolan. En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares upplevelse av informell samver-kan med vårdnadshavare i förskolan..
Abstract
Samverkan med vårdnadshavare beskrivs som en viktig del av förskolans uppdrag. I läroplanen (Lpfö18, 2018) beskrivs hur förskolan ska ”samarbeta på ett nära och förtroendefullt sätt med hemmen” (s. 17) och i skollagen (SFS 2010:800) anges att forum för samverkan ska erbjudas genom exempelvis föräldramöten och brukarråd. Stor del av kontakten med vårdnadshavarna sker däremot i den dagliga verksamheten i form av informell samverkan. Hur denna samverkan bör utformas specificeras inte i läroplanen vilket ger utrymme för tolkning och ett stort hand-lingsutrymme för verksamheterna. Vår studie är en kvalitativ studie baserad på intervjuer med sex förskollärare från tre olika förskolor. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare upplever och resonerar kring den informella samverkan med vårdnadshavare samt vilka aspekter som kan påverka detta.
I analysen av vår empiri används Bernsteins pedagogiska teori med betoning på begreppen klassifikation och inramning (Bernstein, 2000). Resultatet av studien visar resonemang kring olika aspekter som har betydelse för förskolans samverkansuppdrag. Respondenterna resonerar kring samverkan i relation till det professionella uppdraget och hur det praktiska arbetet relate-ras till de formella styrdokumenten samt en otydlighet kring hur detta ska komma till uttryck i verksamheten. Resonemang förs även kring vårdnadshavares rätt till delaktighet och inflytande och hur det ska ske i praktiken. Det uttrycks såväl av tidigare forskning som av de intervjuade att den informella samverkan är mycket betydelsefull för relationsskapande och för barns trygg-het. Förskollärarna resonerar även kring vad som kan hindra och möjliggöra samverkan.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-27Author
Börjesson, Ulrika
Ericsson, Maria
Keywords
Informell samverkan, förskollärare, vårdnadshavare, handlingsutrymme, profess-ion, delaktighet, inflytande, Bernsteins pedagogiska teori, klassifikation, inramning.
Language
swe