Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.
Hur det systematiska kvalitetsarbetet påverkar utbildningen i förskolan.
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka och få en bild av hur det systematiska
kvalitetsarbetet utförs på olika förskolor och hur det påverkar kvaliteten för en likvärdig
förskola. Problemet som vi studerat är att det är stor tolkningsbarhet av styrdokumenten på
förskolan vilket påverkar utbildningen. På grund av den stora tolkningsbarheten blir det
motsägelsefullt till att faktiskt leva upp till styrdokumenten om en likvärdig förskola
(Skolverket, 2018). Forskningsfrågorna som ligger till grund för studien är följande 1, Hur
beskriver förskollärare och förskolechefer det systematiska kvalitetsarbetet? 2, Hur används
resultaten av det systematiska kvalitetsarbetet för att utveckla verksamheten och
utbildningen? 3, Skiljer sig det systematiska kvalitetsarbetet åt på olika förskolor? Vi har
under vår fördjupning av arbetet skrivit fram ett fjärde tema i resultatet. Vår fjärde fråga
lyder; Vilka möjligheter finns att faktiskt påverka politikernas resursfördelning genom det
systematiska kvalitetsarbetet? Studien baseras på en kvalitativ metod där vi använt oss av
intervjuer för att samla in empiri. Intervjuerna har spelats in med bild och ljud som vi sedan
transkriberat och läst igenom. Resultatet visar att på två viktiga faktorer som påverkar arbetet
med SKA. Det första är tydlighet i uppdraget och det andra är styrning och ledning på
rektors-huvudmanna-och politikernivå. Detta upptäcktes under vår insamling av empiri och
under arbetets gång. Utifrån vår analys ser vi att det är avgörande att det finns en tydlig
styrning och ledning för att uppdraget ska utföras. Det är i alla led från verksamhetsnivå och
upp till politiknivå det behövs en tydlighet och uppföljning för att kunna göra den
kvalitetsutvecklingen.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-27Author
Johansson, Josefin
Braw, Kristin
Andersson, Malin
Keywords
Systematiskt kvalitetsarbete, likvärdighet, kvalitet
Language
swe