• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskoledemokrati i praktiken.

En systematisk översiktsstudie om pedagogers tolkning av demokratiuppdraget i förskolan, deras didaktiska strategier och barns aktörskap.

Abstract
Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan tar sig an demokratiuppdraget och hur det förmedlas till barnen. En utgångspunkt är att demokratiska värden inte kan stå för sig själv utan blir till genom mellanmänskliga relationer. Frågeställningarna som studien har utgått ifrån är: Hur synliggörs pedagogers didaktiska strategier i arbetet med demokrati i förskolan? Hur förverkligas barnens aktörskap i undervisningen? Utifrån en kvalitativ ansats har en systematisk översiktsstudie använts som metod. Empirin består av tidigare forskning inom området och med hjälp av innehållsanalys har empirin kritiskt granskats och bearbetats. Resultatet samlas i tre teman vilka är pedagogers didaktiska strategier, barns aktörskap och sociala relationer i förskolan. Huvudresultaten utifrån de vetenskapliga artiklarna som ingår i denna studie visar att 1) Pedagogers och barns livsvärldar behöver mötas. 2) Pedagogerna utgår från sin förförståelse av demokratibegreppet men behöver ställa sig frågan om undervisningen verkligen blev demokratisk? 3) Pedagoger behöver dela makten med barnen men samtidigt behålla vuxenansvaret. 4) Pedagogers barnsyn och förhållningssätt blir avgörande för barnens aktörskap. 5) Arbetslaget måste våga ifrågasätta normer och värderingar för att gemensamt hålla demokratiarbetet levande.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/80088
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
Caroline Hansson, Karin Göransson LÖXA2G_V22 75%.pdf (666.8Kb)
Date
2024-02-27
Author
Hansson, Caroline
Göransson, Karin
Keywords
Förskola, Demokrati, Aktörskap, Didaktik, Pedagog, Barn
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV