Att våga för barnens skull –En fenomenografisk studie om förskollärares syn på musik i förskolan
Abstract
Forskning pekar ut musik som ett ämne som ofta påverkas av om förskollärare har ett eget
intresse och engagemang för musik. Dessutom visar forskning på att många förskollärare inte
känner sig bekväma i att undervisa i musik och därför undviker detta ämne, vilket utgör ett
potentiellt hinder för barns möte med musiken i förskolan. Syftet med vår studie är därför att få
mer insikt i förskollärares uppfattningar om arbetet med musik, sin egen roll i det och deras syn
på musikalitet. Vår studie är en mindre kvalitativ studie med insamlat material från intervjuer
med sex förskollärare på tre olika förskolor. I analysen utgår vi ifrån en fenomenografisk ansats
för att tolka och kategorisera förskollärarnas olika uppfattningar.
De viktigaste resultaten som framkommer i studien är att samtliga förskollärare uppfattar att
musiken i förskolan både har ett värde i sig och att det är ett verktyg för att lära sig om andra
ämnen. Det finns en medvetenhet hos förskollärarna om den rollen man själv spelar som en
förebild för barnen och att våga för barnens skull, där vi tolkar att utbildningen är en viktig
faktor för medvetandegörandet av denna roll. Däremot finns det en variation av uppfattningar
när det kommer till huruvida det musikdidaktiska lyfts fram eller inte i rollen som förebild.
Vidare framkommer det att arbetslaget arbetar med musiken på ett kompletterande sätt utifrån
kompetens och intresse, vilket uppfattas både som ett hinder och en möjlighet. Slutligen
framträder en konflikt i uppfattningen av att musik i förskolan ska ses som något kravlöst
gentemot både barn och förskollärare oberoende förmåga. Samtidigt visar det sig att det krävs
en viss musikdidaktisk kompetens av förskolläraren för att det ska ske ett lärande i musik.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-26Author
Henriksson, Zara
Bergström, Erica
Hellström, Heléne
Keywords
Musik, kartläggning, förskollärare, uppfattningar
Language
swe