Utomhuspedagogik i fritidshem.
En kvalitativ intervjustudie om lärares beskrivningar av utomhuspedagogik som pedagogisk aktivitet för elevers lärande.
Abstract
Då det råder brist på forskning om utomhuspedagogik inom fritidshem, är syftet med studien
att undersöka hur lärare beskriver utomhuspedagogik som pedagogisk aktivitet inom
fritidshem. För att få svar på syftet utgick vi från följande tre frågeställningar: Hur beskrivs
och definieras utomhuspedagogik av lärare i fritidshem? Hur beskrivs arbetet med elevernas
lärande vid utomhuspedagogiska aktiviteter? Vilka möjligheter och hinder talar lärare i
fritidshem om vid utomhusaktiviteter? Studien har utgått från en kvalitativ metod i form av
semistrukturerade intervjuer där sex stycken utbildade lärare i fritidshem har deltagit. Som
övergripande teori för att analysera resultatet har studien utgått från Deweys lärandeteori,
utöver det lyfts didaktiken som ett stöd vid analys av resultatet.
Resultatet visar att lärarna upplever utomhuspedagogik som en lärmiljö där eleverna ges
möjlighet att lära sig på fler sätt genom praktiskt utförande och att lärandet sker i sin rätta
kontext, exempelvis genom att lära sig om naturen genom att vistas i den. Däremot blir det
tydligt att lärarnas egna intresse för ämnet har stor betydelse för om utomhuspedagogik utförs
eller inte. I resultatet framkommer det också att lärarna ser både möjligheter och hinder med
utomhuspedagogik. Det ses bland annat som positivt att eleverna ges möjlighet att utforska
tillsammans och att utomhuspedagogik kan bidra till frihet när eleverna har större yta att röra
sig på. De hinder som nämns är exempelvis vädret, kläder och att det kan vara svårare att
hålla ordning på gruppen utomhus. Vidare lyfts de förutsättningar som påverkar elevers
lärande vid utomhusundervisning, vilket är tillgången till och utformningen av närmiljö samt
skolgård. Trots att alla lärarna har tillgång till grönområden är det inte alla som gör utflykter
på grund av olika begränsningar. Dessutom skiljer sig det faktiska användandet av
utomhuspedagogik åt mellan lärarna, där några använder sig av det mer än andra. De som
använder det beskriver att undervisningen möjliggör praktiskt lärande kopplat till platsen för
lärandet, men också att undervisningen är utforskande och upplevelsebaserad.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-21Author
Karlsson, Julia
Isaksson, Anna
Keywords
Utomhuspedagogik, undervisning utomhus, lärmiljö, lärande, fritidshem, möjligheter och hinder.
Language
swe