Hälsofrämjande arbete i fritidshem.
En kvalitativ studie om hur lärarna på fritidshem arbetar hälsofrämjande.
Abstract
Vår studie handlar om hur olika fritidspedagoger arbetar hälsofrämjande i sin fritidshem
verksamhet, särskilt inom inomhus- och utomhusmiljöer samt närliggande natur. Barn och
ungdomar når knappt upp till den dagliga aktivitetsnivån och är i hög grad stillasittande av
olika anledningar. Vi valde att genomföra denna undersökning då barn tillbringar en
betydande del av sin vardag i skolmiljön, inklusive fritidshem.
Syftet med studien var att undersöka hur fritidslärare arbetar hälsofrämjande. I studien
undersöktes det hur lärare i fritidshem främjar barns hälsa, vilka strategier de använde sig av
för att få barnen att delta, och vilka utmaningar som fanns med att arbeta med hälsa i
fritidshem. Vi utgick från en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Valet av
denna metod gjordes för att möjliggöra djupgående samtal och för att förstå pedagogernas
tankar kring våra frågeställningar. Intervjuerna omfattade lärare från olika skolor, och totalt
intervjuades 5 fritidslärare. Resultaten genomfördes med stöd av teorierna KASAM och
ramfaktorteori och visar fritidslärarnas syn på hälsa, där de ansåg att begreppet hälsa är svårt
att definiera och tolka. Ramfaktorteorin bidrog till hur lärarna arbetar hälsofrämjande utifrån
de förutsättningar de har och betonade att faktorer som lokaler, stora barngrupper och
personalnedskärningar påverkar deras arbete. KASAM-teorin bidrog till att förstå hur lärarna
trots utmaningarna strävade efter att skapa en meningsfull och begriplig miljö för barnen,
vilket är centrala element för att främja deras övergripande hälsa och välbefinnande.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-21Author
Tatlian, Aziz
Hussein, Sareda
Keywords
Hälsa, fritidshem, hälsofrämjande arbete, KASAM, ramfaktorer, delaktighet, fysisk aktivitet
Language
swe