• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hälsofrämjande arbete i fritidshem.

En kvalitativ studie om hur lärarna på fritidshem arbetar hälsofrämjande.

Abstract
Vår studie handlar om hur olika fritidspedagoger arbetar hälsofrämjande i sin fritidshem verksamhet, särskilt inom inomhus- och utomhusmiljöer samt närliggande natur. Barn och ungdomar når knappt upp till den dagliga aktivitetsnivån och är i hög grad stillasittande av olika anledningar. Vi valde att genomföra denna undersökning då barn tillbringar en betydande del av sin vardag i skolmiljön, inklusive fritidshem. Syftet med studien var att undersöka hur fritidslärare arbetar hälsofrämjande. I studien undersöktes det hur lärare i fritidshem främjar barns hälsa, vilka strategier de använde sig av för att få barnen att delta, och vilka utmaningar som fanns med att arbeta med hälsa i fritidshem. Vi utgick från en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Valet av denna metod gjordes för att möjliggöra djupgående samtal och för att förstå pedagogernas tankar kring våra frågeställningar. Intervjuerna omfattade lärare från olika skolor, och totalt intervjuades 5 fritidslärare. Resultaten genomfördes med stöd av teorierna KASAM och ramfaktorteori och visar fritidslärarnas syn på hälsa, där de ansåg att begreppet hälsa är svårt att definiera och tolka. Ramfaktorteorin bidrog till hur lärarna arbetar hälsofrämjande utifrån de förutsättningar de har och betonade att faktorer som lokaler, stora barngrupper och personalnedskärningar påverkar deras arbete. KASAM-teorin bidrog till att förstå hur lärarna trots utmaningarna strävade efter att skapa en meningsfull och begriplig miljö för barnen, vilket är centrala element för att främja deras övergripande hälsa och välbefinnande.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/80005
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
Hälsofrämjande arbete i fritidshem. En kvalitativ studie om hur lärarna på fritidshem arbetar. LRXA2G_100_H23.pdf (1.040Mb)
Date
2024-02-21
Author
Tatlian, Aziz
Hussein, Sareda
Keywords
Hälsa, fritidshem, hälsofrämjande arbete, KASAM, ramfaktorer, delaktighet, fysisk aktivitet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV