COVID-19-pandemins påverkan på lönsamhet och affärsmodeller inom RoPax-sjöfarten
The Impact of the COVID-19 Pandemic on Profitability and Business Models in RoPax
Abstract
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och få en djupare förståelse av COVID-19 pandemins påverkan på sjöfartsbranschen.
Problemdiskussion: Under COVID-19-pandemin drabbades sjöfarten hårt där RoPax drabbades hårdast på grund av segmentets beroende av passagerare. Sjöfarten på Östersjön är passagerarintensiv och forskningen om RoPax inom detta område är i nuläget begränsad.
Metod: Metoden är en fallstudie av kvalitativ karaktär. Datainsamlingen genomfördes genom totalt två semistrukturerade intervjuer. Utöver intervjuerna inhämtades ytterligare information från dokument och andra tillgängliga offentliga källor.
Resultat: Studien visar att coronapandemin har haft en stor påverkan på RoPax på grund av att affärsmodellens grundläggande uppbyggnad inte klarade av efterverkningarna av restriktioner som tillkom. Detta påverkade såväl affärsmodellen som bolagens finansiella ställning. Studien har även visat att bolag med fler emitterade aktier har en mer omfattande kommunikation. Det visade sig även att i tider av kris tenderar företag ändå att kommunicera positiva utsikter om framtiden.
Bidrag: Studien bidrar till en djupare förståelse för hur omfattande kriser påverkar företags lönsamhet och affärsmodell. Studiens resultat kan även vara värdefulla för intressenter som tolkar bolagskommunikation under kristider.
Förslag till framtida forskning: Förslag till vidare forskning skulle handla om hur covids påverkan på Ropax ser ut på längre sikt och vilka effekter och lärdomar som kom från krisen. Ett annat forskningsförslag skulle vara att undersöka ett större geografiskt område.
Degree
Student essay
Other description
Purpose: The purpose of this study is to examine and gain a deeper understanding of the impact of the COVID-19 pandemic on the maritime industry.
Problem Discussion: During the COVID-19 pandemic the maritime industry was significantly affected, with RoPax being the hardest hit due to its reliance on passengers. Maritime activities in the Baltic Sea are passenger-intensive and research on RoPax within this domain is limited.
Method: The method employed is a qualitative case study. Data collection was conducted through a total of two semi-structured interviews. Additional information was gathered from documents and other available public sources.
Results: The study demonstrates that the corona pandemic significantly affected RoPax due to the fundamental structure of the business model not coping with the consequences of imposed restrictions. This impacted both the business model itself and the financial position of the companies. The study also revealed that companies with a higher number of issued shares tend to have more extensive communication. Furthermore, it was evident that during crises companies tend to communicate positive prospects for the future.
Contribution: The study contributes to a deeper understanding of how significant crises affect companies’ profitability and business models. The findings of the study may also be valuable for stakeholders interpreting company communications during times of crisis.
Suggestions for Future Research: Suggestions for further research could revolve around examining the long-term effects of COVID-19 on RoPax and the lessons learned from the crisis. Another research proposal could involve investigating a broader geographical area.
View/ Open
Date
2024-02-20Author
Eliasson, Fredrik
Gustavsson, Carl
Keywords
RoPax
Lönsamhet
Affärsmodell
Investerarkommunikation
Series/Report no.
Redovisning
23/24:11
Language
swe