Ekonomistyrning som ett verktyg i en tid av ekonomisk nedgång och förändrat konsumtionsbeteende: En fallstudie på ett av de marknadsledande företagen inom dagligvaruhandeln
Management Control as a Tool in a Time of Economic Downturn and Altered Consumer Behavior - A Case Study on one of the Market-Leading Companies in the Grocery Retail Industry
Abstract
Bakgrund och problemdiskussion: Dagligvaruhandeln utgör en central sektor inom
detaljhandeln där ständiga förändringar i konsumentbeteenden skapar en komplex verklighet
för företag. Eftersom branschen ständigt står inför en snabb förändring av marknadens
förutsättningar så har den ökande betydelsen av ekonomistyrning som ett verktyg blivit
alltmer uppenbar. Rådande läge inom branschen skapar alltså stora frågor kring hur företagen
behöver agera för att förbli konkurrenskraftiga och nå de mål som är ämnade att styra
verksamheten i rätt riktning.
Syfte och Metod: Studiens syfte är att beskriva hur ekonomistyrning tillämpas som ett
verktyg för att hantera lönsamhet i en tid av ekonomisk nedgång och förändrat
konsumtionsbeteende inom dagligvaruhandeln. Detta genom en undersökning av hur olika
styrverktyg används i företagets ekonomistyrning samt hur de använder styrverktygen för att
bibehålla en god lönsamhet. Forskningsmetoden är en fallstudie baserat på intervjuer,
företagets interna material samt mailkonversationer.
Resultat och slutsatser: Studiens resultat visar att fallföretaget agerar på ett flexibelt sätt i
sin ekonomistyrning för att utforma nya strategier samt för att anpassa sig till rådande
marknadsläge. Styrningsmodeller har förändrats i sin karaktär och tillämpning samtidigt som
företaget har ökat sitt kortsiktiga fokus. Detta genom att anpassa sitt arbetssätt som i
förlängningen inneburit mindre kostnader och mer fokus på konsumenten.
Förslag till vidare studier: För vidare forskning hade det varit intressant att undersöka hur
andra företag i branschen agerat under samma period.
Degree
Student essay
Other description
Background and Problem Discussion: Grocery retail constitutes a central sector within the
retail industry, where constant changes in consumer behavior create a complex reality for
businesses. As the industry continually faces rapid changes in market conditions, the
increasing significance of financial management as a strategic tool has become increasingly
apparent. The current situation within the industry raises significant questions about how
companies need to act to remain competitive and achieve the established goals intended to
steer the business in a successful direction.
Purpose and Method: The purpose of the study is to describe how management control is
applied as a tool to address profitability in a time of economic downturn and changing
consumer behavior within the grocery retail sector. This is done through an examination of
how various control tools are used in the company's financial management and how they
utilize these tools to maintain good profitability. The research method is a case study based
on interviews, the company's internal materials, and email conversations.
Results and Conclusions: The results of the study indicate that the case company acts
flexibly in its financial management to formulate new strategies and adapt to the current
market situation. Control models have changed in their nature and application, while the
company has increased its short-term focus. This has been achieved by adjusting its
approach, ultimately resulting in lower costs and more focus on the consumer.
Suggestions for Further Studies: For further research, it would be interesting to examine
how other companies in the industry have acted during the same period.
View/ Open
Date
2024-02-20Author
Larsson, Jonas
Kvarefelt, Amelia
Keywords
Ekonomistyrning
Levers of Control
Lönsamhet
Konkurrenskraft
Konsumtionsbeteende
Kris
Inflation
Series/Report no.
Redovisning
23/24:10
Language
swe