Koldioxidredovisning inom Byggsektorn: En analys av hur företag inom byggsektorn redovisar koldioxidutsläpp med fokus på impression management och jämförbarhet
Carbon Accounting in the Construction Sector: an analysis of how companies in the construction sector report carbon emissions with a focus on impression management and comparability
Abstract
Bakgrund & Problematisering: Klimatpåverkan är idag ett aktuellt ämne i samhället och
därmed ökar efterfrågan på att företag skall rapportera sina koldioxidutsläpp. Tyvärr finns det
brister i de aktuella ramverken för redovisningen vilket har resulterat i ökad möjlighet till
användning av olika impression management-strategier för att förbättra
hållbarhetsredovisningens utseende i förhållande till det faktiska resultatet. Tidigare
forskning visar att användandet av impression management-strategier förekommer i
finansiella rapporter samt att det finns stora brister i företagens hållbarhetsredovisningar
kring koldioxidutsläpp. Även granskningsorgan och andra aktörer påpekar brister och
problematik i företagens redovisning av koldioxidutsläpp.
Syfte: Syftet med denna studie är att kartlägga och analysera redovisningen av
koldioxidutsläpp inom byggbranschen i Sverige med fokus på hur stora byggbolag
formulerar, mäter och redovisar sina mål kring koldioxidutsläpp. Genom att analysera vad
och hur koldioxidutsläpp redovisas i byggföretag, ämnar studien också att undersöka om (och
hur) impression management används i denna redovisning, samt om den redovisade
informationen är jämförbar mellan företag.
Metod: I studien har en kvalitativ metod använts i form av en dokumentstudie, som är
särskilt lämpad vid granskning av årsredovisningar. Dokumenten som har granskats är
offentliga handlingar i form av årsredovisningar för företag inom branschen. För analys av
dokumenten har en kvalitativ innehållsanalys genomförts, vilket har gett underlag till den
empiriska delen. Detta underlag har sedan diskuterats innan studien nådde fram till en
slutsats.
Resultat & Slutsats: Vi har tydligt kunnat se att företagen använder sig av olika impression
management-strategier när de rapporterar om sina koldioxidutsläpp i
hållbarhetsredovisningen. Något som gör att trovärdigheten och transparensen i
rapporteringen bör ifrågasättas. Jämförelsen av företagens prestationer visas också vara
problematisk, mycket till stor del följt av företagens användande av impression management.
Degree
Student essay
Other description
companies to report their carbon emissions. Unfortunately, there are gaps in the existing
frameworks for reporting, resulting in increased use of various impression management
strategies to improve the appearance of sustainability reporting compared to the actual
results. Previous research shows impression management strategies in financial reports and
significant shortcomings in companies' sustainability reporting on carbon emissions.
Regulatory bodies and other actors also point out deficiencies and problems in companies'
reporting of carbon emissions.
Purpose: This study aims to map and analyze the reporting of carbon emissions within the
construction industry in Sweden, focusing on how large construction companies formulate,
measure, and report their goals regarding carbon emissions. By analyzing what and how
carbon emissions are reported in construction companies, the study also aims to investigate
whether (and how) impression management is used in this report, as well as whether the
reported information is comparable between companies.
Method: The study uses a qualitative method in the form of a document study, which is
particularly suitable for reviewing annual reports. The documents reviewed are public
documents in the form of annual reports for companies in the industry. A qualitative content
analysis is carried out to analyze the documents, which provides a basis for the empirical
part. This basis will then be discussed before the study is concluded.
Conclusion: It is clear that companies use various impression management strategies in
sustainability reports when reporting their carbon emissions. This makes the credibility and
transparency of the reporting questionable. Comparing companies' performances is also
problematic, mainly due to impression management.
View/ Open
Date
2024-02-20Author
Linger, Charlotta
Sager, Alexander
Keywords
Koldioxidutsläpp
Utsläppsmål
CO2-utsläpp
Klimatpåverkan
Scope Hållbarhetsrapportering
impression management
GHG-Protocol
Greenhouse Gas protocol
Series/Report no.
Redovisning
23/24:8
Language
swe