Kvinnor med adhd och deras minnen av sin skolgång och psykiska hälsa! En intervjustudie med narrativ ansats ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Abstract
Denna studie fokuserar på kvinnor med adhd (som är en förkortning av attention deficit
hyperactivity disorder) och deras minnen av sin skolgång och psykiska hälsa. Metoden är
kvalitativ och har en narrativ ansats i analys och intervjuer. Intervjuerna genomfördes med
vuxna kvinnor med diagnostiserad adhd. Teoretiska utgångspunkter för studien är narrativ teori
och stigma. Syftet med studien är att få en djupare förståelse för vilka insatser som krävs inom
det specialpedagogiska fältet för att flickor med adhd ska ha bra förutsättningar att slutföra sina
studier, utan att deras hälsa påverkas negativt. Syftet är vidare att belysa vilka tidiga tecken på
adhd kvinnor med adhd beskriver för att kunna identifiera flickor med adhd tidigare. Grunden
för ämnet är att flickors svårigheter och symptom oftare missas samt att deras symptom behöver
vara större gentemot pojkar för att upptäckas. Detta resulterar i att de får vänta längre på
diagnos. Respondenternas erfarenheter har analyserats och tematiserats för att hitta
gemensamma nämnare, både när det gäller deras skolgång och psykiska mående. Vi är
intresserade av hur flickor med symptom på adhd kan identifieras samt vilka anpassningar och
stöd specialpedagogiken kan bistå med för dessa flickor. Resultatet visade många gemensamma
faktorer som har sammanställts ur fyra olika delar: adhd, psykisk ohälsa, sociologiskt
perspektiv och specialpedagogiskt perspektiv. Genom kvinnornas berättelser bekräftar vårt
resultat precis som tidigare forskning visat, att kvinnorna haft problem med psykisk ohälsa. De
flesta har klarat av skolan men det fanns några som fallit ur skolsystemet efter en kamp både
med studier och psykisk ohälsa. Det har framkommit svårigheter med bland annat
uppmärksamhet, fokus, planering, tidsuppfattning och impulsivitet. Det har även framkommit
under studiens gång att det finns forskning om flickor med adhd, men forskningen har inte fått
spridning än enligt kvinnorna i denna studie. Gemensamt var att ingen av kvinnorna visste om
att deras svårigheter bottnade i en adhd-diagnos, vilket gjorde att de skulle hantera något i
skolan de inte visste att de hade. Flera av kvinnorna har själva utvecklat bra strategier för att
deras liv ska fungera och alla kvinnorna medicinerar idag för sin adhd.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-02-15Author
Hesslegård, Fanny
Karlsson, Josefine
Keywords
ADHD
adhd
psykisk ohälsa
specialpedagogik
sociologiskt perspektiv
specialpedagogiskt perspektiv
Language
swe