Tack för att du vågade göra det många av oss fantiserat om - En netnografisk studie om hur skolattentat diskuteras på Flashback
Abstract
Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att analysera rättfärdigande och fördömande av
skolattentat på internetplattformen Flashback. För att ytterligare komma åt rättfärdigande
breddas fokuset även till hur tillvägagångsätt och strategier för att begå skolattentat ”lärs ut”
på Flashback. Studien är viktig för att den i förlängningen skulle kunna bidra med
identifiering av potentiella gärningspersoner och därmed bidra till det brottspreventiva arbetet
i samhället. Följande frågeställningar undersöks: Vilka rättfärdiganden kommer till uttryck i
diskussionstrådar på Flashback? Vilka fördömanden kommer till uttryck i diskussionstrådar
på Flashback? Hur uttrycks ”utlärandet” av tillvägagångssätt, strategier och metoder för ett
genomförande av skolattentat på Flashback?
Metod och material: Arbetet är en netnografisk studie där fyra diskussionstrådar från
Flashback som behandlar skolattacker inhämtats, kodats och analyserats utifrån principerna
för en kvalitativ textanalys.
Huvudresultat: Både rättfärdigande och fördömande av skolattentat förkommer på tre olika
nivåer på Flashback: från sympatier och stöttning till hejarop för rättfärdigande och från
avståndstagare och starkt ogillande till avsky för fördömande. Tillvägagångssätt, strategier
och metoder för att begå skolattentat ”lärs” även ut användare emellan, vilket kan ses som en
typ av rättfärdigande.
Degree
Student essay
Date
2024-02-14Author
Ericsson, Alma
Lundqvist, Tilde
Keywords
Flashback, fördömande, rättfärdigande, skolattentat, tillvägagångssätt
Language
swe