Bör gravida och ammande ta jodtillskott? En systematisk översikt om jodtillskotts påverkan på barns kognitiva utveckling
Should pregnant and lactating women take iodine supplements? A systematic review on the impact of iodine supplementation on children's cognitive development
Abstract
Syfte: Syftet med denna systematiska översikt är att undersöka evidensen för om jodtillskott under graviditet eller amning, hos personer utan allvarlig jodbrist, påverkar barnets kognitiva utveckling.
Metod: Litteratursökningen utfördes i databaserna Scopus och PubMed den 21 mars 2023. Sökorden delades in i fyra block utifrån valt PICO. Populationen var barn 0–7 år, interventionen var jodtillskott under graviditet eller amning, kontrollen var inget jodtillskott/placebo under graviditet eller amning, och utfallet var resultat på kognitionstesterna Bayley-III eller WPPSI-III.
Inklusionskriterierna var att studierna skulle vara RCT:er och att jodtillskotten/placebo skulle vara i tablettform. Exklusionskriterierna var om studierna var gjorda på djur, om artiklarna var skrivna på annat språk än
svenska eller engelska, om andra kognitionstest än Bayley-III eller WPPSI-III använts, eller om de gravida/ammande hade allvarlig jodbrist eller hypotyreos.
Risk för bias bedömdes för de inkluderade artiklarna med hjälp av SBU:s mall “Bedömning av randomiserade studier (effekt av att tilldelas en intervention (ITT)”. En sammanvägd evidensgradering enligt GRADE gjordes för de inkluderade artiklarna. Båda bedömningarna gjordes först individuellt av författarna, och sedan gjordes en sammanvägd bedömning.
Resultat: Litteratursökningen gav 149 unika artiklar. Av dessa lästes åtta i fulltext. Totalt tre studier inkluderades sedan i denna systematiska översikt. Risk för bias bedömdes som låg i en av studierna, samt måttlig i två. Inga statistiskt signifikanta skillnader sågs mellan interventions- och kontrollgrupperna i två av studierna. I en av studierna hade den ena interventionsgruppen en högre poäng än kontrollgruppen på kognitionstestet, vilket var det enda av resultaten som var statistiskt signifikant. Tillförlitligheten för det sammanvägda resultatet bedömdes som låg (++).
Slutsats: Resultatet visar att jodtillskott under graviditet eller amning hos kvinnor utan allvarlig jodbrist inte påverkar den kognitiva utvecklingen hos barn (++, låg tillförlitlighet).
Degree
Student essay
Other description
Aim: The aim of this systematic review is to examine if the evidence of iodine supplementation during pregnancy or breastfeeding, in people without severe iodine deficiency, affects the child's cognitive development.
Methods: The literature search was performed in the databases Scopus and PubMed on March 21st 2023. The keywords were divided into four blocks based on the selected PICO. The population was children 0–7 years, the intervention was
iodine supplementation during pregnancy or lactation, the control was no iodine supplementation/placebo during pregnancy or lactation, and the outcome was performance on the Bayley-III or WPPSI-III cognitive tests.
The inclusion criteria were that the studies should be RCT’s and that the iodine supplements/placebo should be in tablet form. The exclusion criteria were if the studies were done on animals, if the articles were written in a language other than Swedish or English, if cognitive tests other than Bayley-III or WPPSI-III were used, or if the pregnant/breastfeeding women had severe iodine deficiency or hypothyroidism.
Risk of bias was assessed for the included articles using the SBU's template "bedömning av randomiserade studier (effekt av att tilldelas en intervention (ITT))”. The reliability of the results was assessed according to GRADE for
the included articles. Both assessments were first made individually by the authors and then a combined assessment was made.
Results: The literature search gave 149 unique articles. Of these, eight were read in full. A total of three studies were then included in this systematic review. Risk of bias was assessed as low in one of the studies, and moderate in two.
No statistically significant differences were seen between the intervention and control groups in two of the studies. In one of the studies, one intervention group had a higher score than the placebo group on the cognition test, which was the only result that was statistically significant. The reliability of the combined result was assessed as low (++).
Conclusion: The result shows that iodine supplementation during pregnancy or breastfeeding in women without severe iodine deficiency does not affect the cognitive development of children (++, low reliability).
Collections
View/ Open
Date
2024-02-09Author
Abrahamsson, Linn
Andersson, Hanna
Keywords
Iodine supplementation
pregnancy
breastfeeding
cognitive development
Jodtillskott
gravida
ammande
kognitiv utveckling
Language
swe