"När han skriker är det jobbigt för alla". - En kvalitativ studie som beskriver nio förskollärares uppfattningar av tydliggörande pedagogik som ett inkluderingsverktyg i förskolans lärmiljö utomhus
Abstract
Det övergripande syftet med denna studie är att med utgångspunkt i den fenomenografiska
ansatsen undersöka nio förskollärares uppfattningar av fenomenet tydliggörande pedagogik
som inkluderingsverktyg i lärmiljön utomhus. Studien placerar sig i kontaktytan mellan
forskning om inkludering, tillgängliga lärmiljöer utomhus och den praktiska tillämpningen av
tydliggörande pedagogik. Genom att studera förskollärares uppfattningar av fenomenet och hur
förskollärare anser sig agera i svåra situationer som uppstår i denna miljö har slutsatser kunnat
dras kring hur och om tydliggörande pedagogik används som ett inkluderingsverktyg. Det
fenomenografiska angreppssättet har använts för att tolka och förstå förskollärarnas
uppfattningar kring olika aspekter av fenomenet tydliggörande pedagogik. Datainsamlingen
har skett via semistrukturerade intervjuer som transkriberats och kategoriserats enligt
fenomenografisk metod. Urvalet omfattar nio förskollärare verksamma i fyra olika geografiska
och administrativa områden i en större västsvensk stad. Två till tre förskollärare från respektive
område har deltagit i studien. Studiens teoretiska ramverk utgörs av fenomenografin vilket
innebär grundantagandet att det finns en verklighet som existerar utanför människan där
betydelsen av verkligheten och dess mening skapas beroende på hur människor uppfattar och
tolkar den. För att belysa den valda problemställningen används specialpedagogiska perspektiv
på inkluderingsbegreppet. Resultatet presenteras i tre olika utfallsrum där de olika
beskrivningskategorierna - autonomi, struktur, kompetens; strategier, samstämmighet,
delaktighet; tillhörighet, barns inflytande och rättvisa - relateras till fenomenets olika aspekter
samt jämförs med varandra. Genom att använda ett raster av processteoretiska begrepp i
resultatdiskussionen har en tydligare bild kunnat presenteras av hur medvetna förskollärarna i
studien är av tydliggörande pedagogik som ett verktyg för inkludering. Studien visar på ett
tomrum mellan förskollärarnas uppfattningar av vad fenomenet tydliggörande pedagogik
innebär och tillämpningen för att främja inkludering och barns autonomi i utomhusmiljön.
Tydliggörande pedagogik används företrädesvis inomhus och riktas oftast mot enskilda barn
som upplevs bära på en problematik. Kopplingen till att främja barns självständighet är vag.
Hinder som tydligt framkommer är pedagogers olika kompetens, barnsyn och förhållningssätt
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-02-01Author
Axelsson Odinge, Anette
Hernod Söderberg, Monica
Rödjegård, Anna-Carin
Keywords
inkludering
tydliggörande pedagogik
lärmiljö utomhus
specialpedagogik
förskola
Language
swe