• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När kurativ behandling inte är möjligt - en kvalitativ intervjustudie om hur patienter med obotlig övre gastrointestinal cancer upplever bästa understödjande behandling (BSC)

When curative treatment is not possible - a qualitative interview study on how patients with incurable upper gastrointestinal cancer experience best supportive care (BSC)

Abstract
Bakgrund: Allt fler patienter idag är i behov av palliativ vård. Patienter med obotlig övre gastrointestinal (ÖGI) cancer på Sahlgrenska Universitetssjukhuset erbjuds i dag vårdformen bästa understödjande behandling (BSC). BSC är en palliativ behandling utan livsförlängande åtgärder och som även ges på symtombasis. Med denna vårdform vilar ansvaret på patienten att kontakta sjukvården när nya symtom uppstår eller tidigare symtom förvärras istället för en systematisk uppföljande palliativ vård. Det behövs mer kunskap om hur dessa patienter upplever BSC för att vidareutveckla vården för denna patientgrupp. Syfte: Att undersöka hur patienter med obotlig ÖGI cancer upplever den palliativa vården de får idag i form av BSC. Metod: En kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer. Åtta patienter, fem män och tre kvinnor mellan åldrarna 71-89 år med erfarenhet av BSC intervjuades. Data analyserades med kvalitativ innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman (2004). Resultat: Resultatet utmynnade i två kategorier: Brister med BSC och Positiva aspekter med BSC. De underliggande subkategorierna Otillräcklig information och kommunikation, Oklarheter angående ansvarsfördelning mellan organisationen, patienter och anhöriga och Otillräckligt stöd vid symtomhantering beskrev hinder som deltagarna upplevde som brister med BSC. Subkategorierna God delaktighet för patient och närstående, Gott bemötande och god tillgänglighet och En känsla av trygghet beskrev vilka förutsättningar som upplevdes bidra till god BSC. Patienterna upplevde ibland informationen som otydlig vilket bidrog till att utrymme lämnades för egen tolkning av informationen. De var nöjda med bemötandet från vårdpersonalen och kände sig trygga med att kunna kontakta vården när de behövde. Slutsats: BSC hade vissa brister enligt deltagarna, bland annat var informationen delvis bristfällig och flera deltagare upplevde sig otillräckligt symtomlindrande. Därav behöver informationen anpassas för varje patient och exempelvis ges genom återkommande samtal med patienter och anhöriga. Det skulle kunna främja patientdelaktighet vilket är en viktig aspekt inom personcentrerad palliativ vård.
Degree
Student essay
Other description
Background: More patients than ever are in need of palliative care today. Patients with untreatable upper gastrointestinal cancers at Sahlgrenska University Hospital are today offered best supportive care (BSC). BSC is a form of palliative care focusing on nonlife extending treatments and symptom management. As of now the responsibility is on the patient to report escalating existing and new symptoms instead of a more systematic palliative care. More knowledge is needed about how these patients experience BSC in order to further develop the care for this group of patients. Aim: To describe patients with untreatable upper gastrointestinal cancers’ experiences of the palliative care they receive in the form of BSC. Method: A qualitative interview study with semi-structured interviews. Eight patients, five men and three women between the ages of 71-89 with experiences concerning BSC were interviewed. The data were analyzed using qualitative content analysis according to Graneheim and Lundman (2004). Results: The result formed two categories: Shortcomings with BSC and Positive aspects with BSC. The underlying subcategories Insufficient information and communication, Ambiguity in the division of responsibilities between the organization, patients, and relatives and Insufficient support with symptom management described the hindrances’ participants experienced to conduct BSC. The subcategories Active involvement for patients and their relatives, Good Approach and accessibility and A sense of security described the prerequisites experienced by the participants to conduct BSC. Conclusion: According to the participants, BSC had some shortcomings. Some of these shortcomings being that the information was partially inadequate and that several participants experienced insufficient symptom management. The information therefore needs to be adapted for each patient and, for example, given through recurring conversations with patients and relatives. That could promote patient participation which is an important aspect of person-centered palliative care.
URI
https://hdl.handle.net/2077/79614
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
Student essay (422.3Kb)
Date
2024-01-25
Author
Ekström, Johan
Alektoridis, Sophia
Keywords
palliativ vård, best supportive care, information, kommunikation, symtomhantering
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV