Jakten på Resonans - En Covid-19-relaterad studie om musikalisk kommunikation i digitala medier.
The Pursuit of Resonance. A Covid-19-related study of musical communication in digital media.
Abstract
Covid-19-pandemins skarpa restriktioner för sammankomster hänvisade under långa perioder all levande kyrkomusik till nya digitala format. En förändrad kontaktyta för musikalisk kommunikation gör något med både utövaren och med materialet som ska förmedlas. Denna undersökning syftar till att undersöka vad som händer med både musiker och musik när dessa förutsättningar förändras och det visuella plötsligt blir en viktig faktor i en kyrkomusikers stundtals mera undanskymda vardag på en orgelläktare. Undersökningen är en beskrivning av en instuderingsprocess vilken har som sitt primära syfte att beröra och nå fram till en lyssnare/tittare och i möjligaste mån uppnå resonans, ett begrepp myntat av sociologen Hartmut Rosa som en beskrivning av våra relationer till världen. I undersökningen presenteras resultatet av att genom hela instuderingsprocessen tillämpa ett tänkt konstnärligt lager, Den visuella musiken, parallellt med traditionella metoder för inlärning av ny musik. Detta lager visar sig redan tidigt i processen ha ofrånkomliga effekter på både slutlig interpretation och på musikerns förhållningssätt till materialet. Musiken som studeras in är Sonat IV, Der todtkrancke und wieder gesunde Hiskias (Sv: Kung Hiskias sjukdom och tillfrisknande) ur Musicaliche Vorstellung Einiger Biblischer Historien (Sv: Bibliska historier) av Johann Kuhnau (1660–1722).
Degree
Student essay
Date
2024-01-19Author
Helander, Jens
Keywords
Johann Kuhnau
Bibliska historier
Hartmut Rosa
resonans
Roman Jacobson
kommunikation
retorik
barockorgel
orgel
kyrkomusik
digitala medier
Den visuella musiken
Covid-19
Language
swe